Jag har ett konto på LYSA,Avanza och sparkonto på Klarna. Jag ändrade nyligen mitt investeringsstrategi på Lysa från fördelningen 60/40 aktier/räntor till 70% aktier och 30% räntor. Jag gjorde ändringen därför att mitt konto typ stod nästintill stilla när jag hade 60/40 fördelningen.
Nu till mina frågor, om jag ändrar till 80/20, 90/10 tror ni att den ökade risken kan vara värd i avkastning? (jag har ungefär en tredjedel av mitt sparande)på Lysa och sparar typ 5 år.
Eller är den (i min öron kan inget om detta) lilla ändringen från 70/10 till 80/20 eller 90/10 så liten att den inte är någon större vits att ändra till om förändringen är väldigt liten utan istället ha kvar 70/10?
Hoppas någon förstår vad jag menar, och jag hoppas att jag förstår era svar. Stor tack för hjälpen
Desto mer aktier, desto mer brukar den förväntade avkastningen bli. Att gå från 60/40 till 90/10 är en ganska rejäl ökning i risk.
Men om du bara sparar på 5 år så skulle jag personligen aldrig rekommendera mer än 50% aktier i en portfölj! Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont men där de sista 2-3 åren är bara 100% sparkonto.
Tack! Min sparhorisont är lite komplicerad tycker jag själv… Jag ska försöka förklara. Jag kan behöva använda en del av sparandet (är jättedålig men typ 17%( av totala sparandet inom 1-2 år om jag tänker rätt). Resten kan jag spara typ hur länge som helst
Då hade jag placerat dessa pengar redan nu på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.
Om resten sedan för väldigt lång sparhorisont (10+år) då hade jag valt att köra 90/10 eller 100/0 istället på Lysa.
Du kanske skulle ha två portföljer i fortsättningen? En med hög risk 90/10-100/0 för riktigt långsiktigt sparande samt en 50/50-portfölj där du inte vet sparhorisonten riktigt.
Tack för hjälpen! Jag skulle kunna ta ut de 17% procenten, samtidigt så vill man ju helst inte ta ut när börsen har tappat så mycket. Kanske vänta då tills att börsen har vänt till plus?