Lysa fördelning aktier/räntor Hur stor skillnad i avkastning 70/30, 80/20 respektive 90/10 värt att byta fördelning?

Hej!

Jag har ett konto på LYSA, Avanza och sparkonto på Klarna. Jag ändrade nyligen mitt investeringsstrategi på Lysa från fördelningen 60/40 aktier/räntor till 70% aktier och 30% räntor. Jag gjorde ändringen därför att mitt konto typ stod nästintill stilla när jag hade 60/40 fördelningen.

Nu till mina frågor, om jag ändrar till 80/20, 90/10 tror ni att den ökade risken kan vara värd i avkastning? (jag har ungefär en tredjedel av mitt sparande)på Lysa och sparar typ 5 år.

Eller är den (i min öron kan inget om detta) lilla ändringen från 70/10 till 80/20 eller 90/10 så liten att den inte är någon större vits att ändra till om förändringen är väldigt liten utan istället ha kvar 70/10?

Hoppas någon förstår vad jag menar, och jag hoppas att jag förstår era svar. Stor tack för hjälpen :slight_smile:

Desto mer aktier, desto mer brukar den förväntade avkastningen bli. Att gå från 60/40 till 90/10 är en ganska rejäl ökning i risk.

Men om du bara sparar på 5 år så skulle jag personligen aldrig rekommendera mer än 50% aktier i en portfölj! Jag brukar tänka 10% aktier per år i sparhorisont men där de sista 2-3 åren är bara 100% sparkonto.

Tack! Min sparhorisont är lite komplicerad tycker jag själv… Jag ska försöka förklara. Jag kan behöva använda en del av sparandet (är jättedålig men typ 17%( av totala sparandet inom 1-2 år om jag tänker rätt). Resten kan jag spara typ hur länge som helst

Ta ut 17% och sätt på sparkonto. Kör 100/0 eller 90/10 på resten.

5 gillningar

Då hade jag placerat dessa pengar redan nu på ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

Om resten sedan för väldigt lång sparhorisont (10+år) då hade jag valt att köra 90/10 eller 100/0 istället på Lysa.

Du kanske skulle ha två portföljer i fortsättningen? En med hög risk 90/10-100/0 för riktigt långsiktigt sparande samt en 50/50-portfölj där du inte vet sparhorisonten riktigt.

1 gillning

Tack för hjälpen! Jag skulle kunna ta ut de 17% procenten, samtidigt så vill man ju helst inte ta ut när börsen har tappat så mycket. Kanske vänta då tills att börsen har vänt till plus?

Tack snälla för hjälpen! :slight_smile: Ja, jag ska fundera på det!

Det är ett bet såklart, eller så är vi ner 30% då. Om man ändå kunde veta. ”Learn to manage risk”.

1 gillning

Ja, det är verkligen svårt. Jag har på 1 år tappat 6,23% på Avanza men på 3 år gått upp 31%

Lysa har jag på ett år tappat 6,48%