Lysa sparande 10-15 år

Hej!

Har nu tänkt börja använda Lysa då det låter smidigt och säkert. Min tanke är att börja spara 5000kr i månaden i 10-15 år.

Ska man lägga 100% aktiefonder eller vad säger ni?

Jag kommer lägga undan pengar på Sparkonto+ på Avanza också så att jag har tillgång till pengar om det skulle behövas och krisas.

Hur skulle ni placerat aktiefonder alternativt räntefonder

Tack.

Jag kör själv med 90/10. Detta för att Lysas ombalansering ska fungera när det blir obalans. Då kommer Lysa göra sin “robot”-funktion, dvs ombalansera med automatik.

1 gillning

100% breda aktie på Lysa långsiktigt :+1:!

Okej! Tack för svar.

Undrar också, är det enkelt att plocka ut pengar ifrån Lysa om det nu skulle behövas. Och om man sätter månadssparande på 5000kr, går det att ändra i senare tillfälle så att man skulle spara 2500kr istället? Eller hur fungerar det?

Ja du kan ändra belopp samt pausa månadssparandet.

Lysa har ett himla enkelt gränssnitt. Bara mata in nytt belopp i rutan.

Okej tack för svar!!! Och info :smiley:

@Magnus Finns det fördelar med att ha 90/10 hos lysa ifall börsen svänger mycket gentemot 100/0? Att lysa ombalanserar så att man fyller på aktiedelen billigt?

Som svar på din fråga, JA. Du får en autobalansering då räntor säljs vid en krasch pga du får en fördelning av värdet på 80/20, så säljs räntorna och aktier köps så att 90/10 uppnås igen.

Att jag gick till 100/0 beror på att jag har 17,5% av kapitalet i en buffert (bankkonto)

1 gillning