Hej!
Jag sitter och klurar lite på hur jag ska lägga upp min ekonomiska plan den närmsta tiden. Just nu ligger det mesta på Avanza men jag vill mer och mer gå över till Lysa, främst för bekvämlighetens skull. Jag befinner mig i Get Rich-fasen med totalt ca 240.000 kr i nuläget, är 32 år och skuldfri.
Jag tänker som så att vore det inte smidigt att ha alla investeringar på lysa (just nu inställd på 90/10 bred) och när man uppnått målet ställa in roboten på mer räntor (stay-rich-fasen)? Likvider kommer fortfarande ligga på Avanza såklart. Hur tänker ni kring upplägget? För-nackdelar? Risker?
Även om jag pysslar en hel del med stock picking så kan jag inte vara säker på att jag vet vad jag håller på med, så att investera i indexfonder har jag egentligen inga synpunkter på. Dock undrar jag varför du inte kör 100% aktier (finns ju många anledningar till varför man inte skulle vilja göra detta, men det kan ju vara bra om du specificerar detta).
Personligen så tycker jag att den enda nackdelen med Lysa är att man inte kan belåna portföljen. Därför kör jag det mesta av mitt indexsparande på Avanza i Avanza global med belåning till typ 2% ränta.
Personligen så provar jag lite olika alternativ, bla så har jag en 60/40 på Lysa, men även aktier/fonder på Avanza, fonder på D&G, aktier hos min bank osv.
Mitt råd är att du inte går all in med ditt kapital på en fondrobot utan går in med en del av kapitalet och utvärderar investeringsalternativet även från ett uttagsperspektiv mm. Nu har jag aldrig gjort några uttag från Lysa men rent generellt så noterar jag att frigöra en investering till cash som du kan använda för konsumtion eller en annan investering nästan aldrig är riktigt så straight forward som man tänkt. Två exempel:
Investerade 10 000kr i lån på Lendify. Utan att riktigt fatta det så hade jag investerat i lån som hade en löptid på 10 respektive 12 år och de pengarna kommer jag nu inte åt längre. Endast räntan/avkastningen. Tänk om jag gått in med flera hundratusen eller miljoner!
När jag säljer aktier hos min bank så tar det ett par dagar innan jag kan flytta dem utanför depån och sedan en viss tid till om jag vill försöka flytta dem till en annan bank.
Så min lärdom nu är att alltid prova ett investeringsalternativ med små summor först. Utvärdera avkastningen, uttag, insättning och även andra funktioner runt investeringsalternativet innan jag bestämmer mig för att gå in med mer. Så det är mitt råd.
Låter lovande att Lysa hanterar uttagen på ett snabbt vis. Mitt råd var mer generellt utifrån att det lät som att TS skulle ta när nog hela sitt sparande och sätta in på Lysa. Här säger jag bara att det kan vara vettigt att prova hela kedjan från insättning till uttag med ett mindre belopp så att man själv vet hur det fungerar när man väl behöver pengarna för annat.
Tack för synpunkterna.
Har inte provat ta ut pengar varken från Avanza eller Lysa då jag lever efter tron att låta pengarna vara och arbeta ifred.
Det lutar åt att jag behåller ena portföljen på Avanza som liknar ”Globala barnportföljen” och resten säljs av och placeras på Lysa 90/10 som jag allt eftersom jag blir äldre lätt kan ändras till mer räntor.