Lysa vs Avanza självplock

Hej!

Har funderingar kring att byta över till Lysa från Avanza där jag har DNB global och plus alla bolag Sverige med fördelningen 75/25.

Vet att det är lite olika åsikter om detta men behöver input från er som har investerat lite längre än vad jag har gjort :see_no_evil:

För en självutnämnd soffliggare som inte ens orkar söka efter tidigare diskussioner måste jag säga att Lysa känns som det perfekta valet :wink:

4 gillningar

Om du byter till Lysa så får du en lite bredare och lite dyrare portfölj, rätt onödigt om du inte har räntor i portföljen. Började själv med Lysa och har halva mitt sparande kvar där men nysparar i andra fonder på andra plattformar.

1 gillning

Har kollat tidigare diskussioner men som vissa var flera år gamla så tänkte jag att det var bra att höra input från dom som hat sparat där ett tag och se om dom är nöjda/missnöjda med tjänsten.

1 gillning

Vilken del av Lysas tjänster tänker du på?

Jag har båda !
Lysa är dyrare.

På den breda portföljen i detta fall.

Jag skulle säga att det inte spelar någon större roll. Om jag var i din sits skulle jag inte byta.

Jag har både Lysa (100 % aktier) och Nordnet (80 % global index, 20 % Sverige index).

Jag gillar Lysa. Det är lite dyrare där men det går att sätta upp automatiskt månadsuttag när det är dags för det. Jag gillar hemsidan och hur allt är upplagt där. Jag gillar deras kundtjänst och deras VD.

Nordnet har jag för att jag valt att ha mina investeringar på två olika ställen. De är lite billigare än Lysa men i slutänden för min del kommer det vara x antal mer kronor på kontot när jag dör tänker jag, så det påverkar inte mitt liv.

Kanske kan du välja att helt enkelt lägga till Lysa och också ha två ställen istället för att flytta, om det passar dig.

1 gillning

Tack för input!

1 gillning

Hej!

Jag kopierar mitt svar jag skrev i en annan Lysa tråd.

Jag flyttade allt från Avanza till Lysa för något år sedan.

Anledningarna var dels att Lysa har vad är det 7-8:000 företag med sina fonder och aktier och avanza 2 000 (vilket inte är dåligt men jag tänker ju mer företag lägre risk).

Men framförallt allt har jag bytt till Lysa för jag kan inte låta bli att köpa en aktie här osv och med tiden blir det mycket pengar jag förlorar på det, Lysa tar bort allt det.

Jag har 90% aktier och 10% räntor på Lysa för då har jag kvar att Lysa ombalanserar åt mig vilket inte görs med 100% aktier.

Avanza blev ju mitt månadssparande uppdelat i de olika fonderna och aktier så det blev lite till varje del. På Lysa är det hela summan som sen fördelas utifrån räntorna och aktierna (vet inte om jag tänker fel här).

Plus att Lysa har gått bättre än mitt egna Avanzasparande varje gång.

2 gillningar

Kan verkligen hålla med ditt inlägg. Lysa eliminerar ett flertal misstag man kan göra som enskild person i fråga om känslor, beteenden. Man hade ju önskat att Lysa fanns för 30 år sedan och att man var mogen nog till att förstå att det var den rätta vägen.

1 gillning

Ja eller hur håller verkligen med dig! Man får försöka tänka att det är tur att Lysa finns överhuvudtaget och att vi investerar i Lysa nu :blush: