Sparstrategi efter mina förutsättningar

Hej forumet!

Ny här på forumet men lyssnat på podden ett tag.

Tänkte göra ett ryck och komma igång med sparandet på riktigt och skulle gärna ta emot tips på hur jag ska tänka. Lägger upp mina förutsättningar:

40år och egen företagare.
Har inga större pengar sparade.
Bor i hus som vid senaste värdering landade på runt 5,2.
Huslån på ca 2,4-2,5.
Kommer spara ca 3k i månaden av lönen.
Målet är att göra en “större” insättning 1 gång/år (50-500k).
Sparhorisont 10-20 år.
Är inte vidare insatt och har nog inte rätt intresse för att följa/läsa på massor så så simpelt och självspelande som möjligt.
Har någonstans 800-1 000k som skall sättas i arbete, frågan är hur…

Har två alternativ jag funderar på för stunden.

1. Servicekonto på banken där jag har 70-100k som buffert. Resten på bankens ISK, har i dagsläget följande fördelning:
    LF tillväxtmarknad indexnära A 10%
    SEB Hållbar Sverige indexnära 5%
    Spiltan Fo Aktiefond investmentbolag 12%
    LF Global indexnära 53%
    FCG Fonder plus småbolag Sverige index 5%
    Handelsbank global småbolag index 10%
    LF Bekväm fond potential A 5%

Alt 2. LYSA

Köra LYSA 20-80 Som buffert alt köra buffert på servicekontot i banken 70-100k.
Huset får ligga som mellanhink.
Resten LYSA 10-90 alt 5-95 eller 0-100

Hur lyder era råd?
Verkar något av mina alternativ vettiga efter det jag skrivit? Kom gärna med tips på justeringar, lyssnat på olika poddar, bank mm därav lite spretig ISK i dagsläget…

Om vi säger att jag vill “bygga” pengar över tid, säg 15år med LYSAs 10-90 modell, när ska man börja “växla” ner till typ 50-50modell? Efter 15år eller börjar man trappa ner några år tidigare?

Mvh Gula

Du svarar nog själv på det - med tanke på ovan - så är det i så fall Lysa :slight_smile:

Däremot ska du inte ha 100% aktier på Lysa. De gör ombalansering åt dig men om du inte har några räntor alls så betalar du för något du inte får nytta av. Sen är det tveksamt i min värld att köra 100% aktier annat än precis efter en stor krasch (tex en 90/10 där man använder ränte delen för att köpa mer aktier efter en stor krasch, som är i snitt -40%)

Följ frågorna på Lysa och se vad detta ger för aktieandel rekommendation.

Sen finns en grov tumregel att man kan ha 10% aktieandel per år som sparandet kan få vara. Så i princip 5 år ger 50% aktieandel. Tror det kan hjälpa dig att fundera på hur du ska sänka aktieandelen när du närmar dig uttag.

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Håller med JFB. Som egenföretagare (är själv) så tycker jag det kan det vara bra att ha lite större buffert. Kör själv ca 1 års utgifter i buffert på sparkonto+ hos Avanza. Resten kan gå in i
Passiva hinken, föredrar personligen Globala barnportföljen, men vill du ha allt automatiskt så är ju Lysa 90/10 Bred ett fantastiskt alternativ.

1 gillning

Har själv funderat mycket på
Det där med räntor och ombalansering. Finns det inte risk att man skär av topparna och bottnarna med en ränteplacering på Lysa. Jag har ju 10% likvider vid sidan av.

1 gillning

Ja om man har viljan/tiden så kan man ju separera räntan från aktie delen … så gör jag också … men om man som @Gula vill ha ”självspelande” så är det nog bättre att köra på Lysa med räntor än inte köra något alls, eller tröttna.

Vi som hänger mycket här har ju ett brinnande intresse för ekonomi men alla har kanske inte det tänkte jag :slight_smile:

3 gillningar