Enbart Spara hos lysa?😭🙏

Hej.

Jag har kört Avanza i 1 Är nu men det gick Ät skogen.

Har ca 700 000 sparade i vanlig bank konto.

TÀnkte börja med Lysa istÀllet och avvakta med avanza.

Hur borde jag lÀgga upp det?
100 000 i start och sedan 20 000 i mÄnaden?

Kör 90 aktier och 10% rÀntor?

Dessa pengar behöver jag inte riktigt pÄ ca 5-10 Är

Tacksam för svar :sob::pray:

1 gillning

Skicka in allt i Lysa Bred 60/40 och logga in igen om 5 Är. :+1:

Edit: alternativt kan du svara pÄ frÄgorna du fÄr av Lysa och fÄ en rekommenderad fördelning utefter din riskprofil. Kan med fördel göras nÄgon gÄng om Äret om din tidshorisont Àndrats etc.

4 gillningar

PÄ vilket sÀtt gick det Ät skogen?

GÄr utmÀrkt med Avanza eller Nordnet om man vÀljer billiga och breda indexfonder :slight_smile:

Ska du köra fondrobot tycker jag man kan investera allt pĂ„ en gĂ„ng, MEN det kan vara jobbigt mentalt om det gĂ„r nerĂ„t direkt efter insĂ€ttningen. Är man sĂ„dan som person att man oroar sig för det sĂ„ Ă€r det nog bĂ€ttre att investera mĂ„nadsvis.

Om du Àr osÀker pÄ tidshorisonten sÄ kan en klassisk 60/40 portfölj vara bra. Skulle nog inte vÄga ha mer aktier Àn sÄ om det finns risk att jag behöver ta ut pengarna redan om 5 Är.

90/10-100/0 skulle jag bara ha om det var MINST 10-15 Är i sparhorisont. Sedan sÀnka risken succesivt i takt med att sparhorisonten minskar.

NÀr tidshorisonten börjar bli kortare Àn 3 Är sÄ Àr vanligt bankkonto bÀttre :slight_smile:

3 gillningar

Fick 100% aktier frÄn dom :sweat_smile:

Grejen Àr jag vet inte om man ska mÄnads spara eller lÀgga in allt direkt

1 gillning

LÀnförsÀkringar Global indexnÀra 100% pÄ Avanza. Det fixar du pÄ 5 minuter :+1::tada::grin:. KrÀver varken tid eller kunskap :joy::+1:. 0.22% i avg :grin::tada:. Billigaste globala fondrobot :+1:. Annars om du vill att det ska ha fin modern namn ska du vÀlja Avanza Auto 6 ,men dÄ fÄr du betala för namnet 0,36% i avg,nÀstan som Lysa :joy::+1:.

4 gillningar

Om du inte behöver pengarna pÄ 10 Är kan du köra en 90/10 och det Àr oftast bÀst (rent matematiskt) att sÀtta in allt pÄ en gÄng. Men om du vill och Àr osÀker kan du ju sÀtta in hÀlften och mÄnadsspara resten i nÄtt Är.

Börsen Àr skakig nÀstan jÀmt och kommer alltid finnas orosmoln att det kommer gÄ Ät hvette. Priset man fÄr betala för att fÄ avkastning tyvÀrr :joy:

5 gillningar

Avanza Auto 6 Àr i princip samma sak som 100/0 pÄ Lysa. :+1: TyvÀrr Àr Auto 6 lite dyrare. TrÄdskaparen behöver bara betala 0,32% till Lysa.

2 gillningar

Att investera pĂ„ börsen Ă€r lĂ„ngsiktigt pĂ„ flera Ă„rs sikt (minst fem Ă„r). Ett Ă„r Ă€r för kort tid för att Ă€ndra sin portfölj. Börsen gĂ„r upp och ner. Jag citerar vad Warren Buffett har sagt: “Alla kan bli rika pĂ„ aktier bara man inte har brĂ„ttom”.

3 gillningar

Om du inte har sÄ mycket sparat kapital, sÀg under en miljon, hade jag undivkit att sÀtta mer Àn 250 000 kr pÄ ett enda institut. Det Àr sÄ lÀtt att dela upp besparingarna pÄ nÄgra olika institut och dÄ fÄr du det statliga investerarskyddet, som tÀcker upp till 250 000 kr, om nÄgot skulle hÀnda. Lysa Àr anslutna.

Visst Ă€r risken lĂ„g att nĂ„got ska hĂ€nda, men investerarskyddet finns dĂ€r av en anledning. Citat RiksgĂ€lden: “Om ett finansiellt institut som hanterar dina vĂ€rdepapper gĂ„r i konkurs och det visar sig att du inte kan fĂ„ ut dina vĂ€rdepapper eller pengar kan investerarskyddet trĂ€da in. Det innebĂ€r att du kan fĂ„ ersĂ€ttning för ett belopp pĂ„ högst 250 000 kronor.”

1 gillning