Enbart Spara hos lysa?😭🙏

Hej.

Jag har kört Avanza i 1 år nu men det gick åt skogen.

Har ca 700 000 sparade i vanlig bank konto.

Tänkte börja med Lysa istället och avvakta med avanza.

Hur borde jag lägga upp det?
100 000 i start och sedan 20 000 i månaden?

Kör 90 aktier och 10% räntor?

Dessa pengar behöver jag inte riktigt på ca 5-10 år

Tacksam för svar :sob::pray:

1 gillning

Skicka in allt i Lysa Bred 60/40 och logga in igen om 5 år. :+1:

Edit: alternativt kan du svara på frågorna du får av Lysa och få en rekommenderad fördelning utefter din riskprofil. Kan med fördel göras någon gång om året om din tidshorisont ändrats etc.

4 gillningar

På vilket sätt gick det åt skogen?

Går utmärkt med Avanza eller Nordnet om man väljer billiga och breda indexfonder :slight_smile:

Ska du köra fondrobot tycker jag man kan investera allt på en gång, MEN det kan vara jobbigt mentalt om det går neråt direkt efter insättningen. Är man sådan som person att man oroar sig för det så är det nog bättre att investera månadsvis.

Om du är osäker på tidshorisonten så kan en klassisk 60/40 portfölj vara bra. Skulle nog inte våga ha mer aktier än så om det finns risk att jag behöver ta ut pengarna redan om 5 år.

90/10-100/0 skulle jag bara ha om det var MINST 10-15 år i sparhorisont. Sedan sänka risken succesivt i takt med att sparhorisonten minskar.

När tidshorisonten börjar bli kortare än 3 år så är vanligt bankkonto bättre :slight_smile:

3 gillningar

Fick 100% aktier från dom :sweat_smile:

Grejen är jag vet inte om man ska månads spara eller lägga in allt direkt

1 gillning

Länförsäkringar Global indexnära 100% på Avanza. Det fixar du på 5 minuter :+1::tada::grin:. Kräver varken tid eller kunskap :joy::+1:. 0.22% i avg :grin::tada:. Billigaste globala fondrobot :+1:. Annars om du vill att det ska ha fin modern namn ska du välja Avanza Auto 6 ,men då får du betala för namnet 0,36% i avg,nästan som Lysa :joy::+1:.

4 gillningar

Om du inte behöver pengarna på 10 år kan du köra en 90/10 och det är oftast bäst (rent matematiskt) att sätta in allt på en gång. Men om du vill och är osäker kan du ju sätta in hälften och månadsspara resten i nått år.

Börsen är skakig nästan jämt och kommer alltid finnas orosmoln att det kommer gå åt hvette. Priset man får betala för att få avkastning tyvärr :joy:

5 gillningar

Avanza Auto 6 är i princip samma sak som 100/0 på Lysa. :+1: Tyvärr är Auto 6 lite dyrare. Trådskaparen behöver bara betala 0,32% till Lysa.

2 gillningar

Att investera på börsen är långsiktigt på flera års sikt (minst fem år). Ett år är för kort tid för att ändra sin portfölj. Börsen går upp och ner. Jag citerar vad Warren Buffett har sagt: “Alla kan bli rika på aktier bara man inte har bråttom”.

4 gillningar

Om du inte har så mycket sparat kapital, säg under en miljon, hade jag undivkit att sätta mer än 250 000 kr på ett enda institut. Det är så lätt att dela upp besparingarna på några olika institut och då får du det statliga investerarskyddet, som täcker upp till 250 000 kr, om något skulle hända. Lysa är anslutna.

Visst är risken låg att något ska hända, men investerarskyddet finns där av en anledning. Citat Riksgälden: “Om ett finansiellt institut som hanterar dina värdepapper går i konkurs och det visar sig att du inte kan få ut dina värdepapper eller pengar kan investerarskyddet träda in. Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor.”

1 gillning