Om du kikar på dina avanza siffror för samma period som dina lysa siffror. Hur ser det ut då?
Tänker att du prickade in fel tider under året. Hade du gått in med pengarna April 2025 så hade du varit +23% istället. Hade du haft pengarna på lysa så hade den grafen sett liknande ut, förutsatt att du var 100% aktier där.
Du behöver se det här på perioder om 10år för att veta om det gått bra eller bara sådär. Du kan egentligen inte påverka hur det går, men du kan påverka de avgifter som du betalar för ditt sparande.
Du hade ju bara otur att du började investera precis innan börsen gick ner kraftigt under april 2025. Så det har inget att göra med att du har valt Avanza. Om det är indexfonder du har så ska man ändå spara under lång sikt. Jag har själv valt att använda Avanza för att investera i indexfonder och använder inte Lysa då jag inte tycker det är värt att betala 0,34% i avgift.
Flytta med tanke på att det ligger plus: Låter som du vill tajma marknaden
Du får berätta lite mera om vad exakt du försöker jämföra, enskilda aktier? fonder (passiva aktiva)? Historiskt avkastning?
Hur jag tänker iaf: Orkar inte använda kopiöst mycket tid på att lista ut vad jag borde investera i. Har inget problem att betala lite extra och köra med lysa då jag får minimalt med val så nu kör jag bara lysa.
Med det sagt, det finns inget negativt att köra båda! du kan tävla med lysa då
Rent matematiskt bör du flytta alla dina pengar idag till den variant som ger högst förväntad överavkastning enligt den risk du är beredd att ta (primärt tid till dess du behöver pengarna).
Om du har mycket tid och intresse kan du konstruera portföljer med lägre volatilitet också, exempelvis en allvädersportfölj.
Att vara ner i början är varken konstigt eller egentligen betyder något. Speciellt inte när det korrelerar med en nedgång på alla breda index.
Innan jag går in på om du bör köpa på Lysa eller Avanza och varför så vill jag sticka hål på en sak du antydde till.
Det spelar ingen roll hur grafen har sett ut, om du är plus eller minus om du är pank eller miljardär. Det enda som spelar roll inom investering är hur framtiden kommer att se ut. Basera dina beslut på hur du tror framtiden kommer att se ut. Till exempel: Kommer jag tjäna mer pengar på att byta än att stanna kvar? Om ja så ska du alltid byta, oberoende om du har tappat 50% på den nuvarande investeringen.
Nu till grundfrågan. Ska du välja Lysa eller Avanza? Hipp, hipp hurra du får svaret: det beror på !
För din egen skull, svara på dessa frågor: Vill jag sköta investeringar själv eller ska de vara automatiskt? Följdfråga på förra, har jag intresset för att underhålla en portfölj själv? Är jag villig att betala högre avgift för att slippa egen förvaltning? Vill jag framöver kanske investera i enskilda aktier?
Slutligen vill jag slå ett slag för Montrose. Enligt mig är detta utan tvekan den bästa investeringsplattformen i Sverige, om inte på jorden. OBS om under 250 000 kr i portfölj eller under 3 000 kr sparande per månad kostar tjänsten 49kr per månad. Däremot gratis första 6 månaderna.