Lysa eller Avanzaportfölj

Hej!

Jag har idag nästan alla mina pengar på Avanza och behöver feedback på mitt sparande som idag ser ut så här efter en nyligen uppdatering i portföljen:

70% Avanza Global
10% Plus AllaBolag
10% Avanza Emerging markets
10% Handelsbanken GI Småbolag

Står och väger lite mellan att gå över till Lysa för automatiseringen även om jag tycker upplägget jag har nu är väldigt simpelt och lätt och lite billigare.

Duger denna portfölj jag har idag långsiktigt eller kommer en lysaportfölj överavkasta den jag redan har idag? Bör jag ändra något?

Mvh.

1 gillning

Min åsikt är att nej, du behöver inte ändra på något.

Lysa (och Opti) är två fantastiska tjänster men man får inte glömma bort att i slutändan är det de tar betalt för något som du till största del redan gjort nu. Jag älskar att rekommendera Lysa & Opti för mindre insatta släktingar och vänner som tappar intresset så fort man nämnt “global indexf…”. För personer som vet hur man öppnar ett konto på Avanza, sätter upp ett månadssparande och väljer ut en portfölj likt den du har där ser jag ingen som helst anledning att gå över till Lysa eller Opti.

Så min åsikt är att du redan lagt ner mycket av det jobbet man betalar Lysa/Opti för att göra. Speciellt med tanke på att det inte finns någon evidens att ombalansering oftare än en gång per år ger något och om du frågar mig (men mycket magkänsla nu så ta med en nypa salt) behöver du nog inte ens ombalansera en gång per år utan kan rulla med den där portföljen bra länge.

Tycker det ser stabilt ut jag med. En variant på RT’s Basportfölj kör liknande själv :+1:

Jag hade behållt och kört avanzaportföljen! :slight_smile: Det enda du får med Lysa om du kör 100% aktier är ombalansering en inom tillgångsslaget. Men om du ändå bara kör aktier så behövs det inte ombalanseras särskilt ofta (inte alls om man inte vill) och ska man väl ombalansera så tar det ändå bara några minuter att genomföra.

Nja, med Lysa får man drygt dubbelt så många innehav också. Vilket kan vara intressant om du vill äga (nästan) hela höstacken :+1:

Stod faktiskt inför samma val nyligen men gjorde ändå bytet till lysa. Just för det skulle bli bredare. Men det känns som man är inne på detaljer. Det viktiga har vi ju redan gjort genom att starta?

3 gillningar

Brett är bra, det håller jag med om! :slight_smile: däremot tycker jag personligen att hela 20% som placerar i Sverige är på tok för mycket. En stor anledning till att jag inte väljer Lysa för min aktiedel. Men det är ju en smaksak :slight_smile:

1 gillning

Sant, det viktigaste är ju att komma igång!

Ja, jag håller med om att Lysa fonder håller en lite hög andel bolag i Sverige, men dom vet ju lite mer än mig! Så det finns nog flera bra anledningar till detta med “HomeBias”. Jag kör lite i Lysa också :cowboy_hat_face:

Bra ide med enkelheten som Lysa erbjuder, men det borde finnas ett "avancerat " läge där man tex kunde justera hur mycket Sverige man vill ha.

Som det är nu håller jag mig också ifrån att investera för tungt i Lysa, för mycket Sverige för min smak.

1 gillning

Snitt Svensken alla som investerar på börsen ligger minst 50-70% i Sverige om inte mer :person_tipping_hand::+1:. Därför 20% blir inte så jätte mycket som kommer avgöra totala avkastningen i portföljen :+1: . Inget att bry sig så mycket om :grin: . Omx30 har fungerat senaste 100 år, Investor och liknande. Det borde hålla 10-20 år till i alla fall :joy:

Ni som har lite koll på fonder.

Varför väljer ni PLUS allabolag över Avanza zero? Jag förstår att man har ett bredare innehav, men när jag jämför de två så löper de parallellt över tid.

Även när jag ser till storleken på innehav så ser de väldigt snarlikt ut procentuellt. Men 0,22% vs 0,00% är det som sticker ut för mig.

Är det tillgängligheten över olika plattformar som gör det eller finns det nån annan orsak?

Plus Alla Bolag är bredare som du säger. Ca 300 jämfört med 30 bolag så bättre riskspridning, vilket kan vara värt att betala för eventuellt.

1 gillning

Då vart det som jag misstänkte. Tack :slight_smile:

1 gillning