Hej! Jag blev klar med sparandet av bufferten så för några veckor sedan läste jag på om olika fonder/aktier och skapade en fondportfölj för första gången samt köpte i fem olika aktier och kände mig jättenöjd över spridda regioner, branscher och AI+sjukvårdsfonden jag tror på… men sen hittade jag av en slump ”Rikatillsammans” (jättebra podd, förklaringar och forum förresten!) så nu förstår jag ju att jag ska köra efter forskningen istället… Jag har skapat två portföljer hos Lysa (bred 52/48 och bred 100 aktier) men är min ”gamla” portfölj jag har pengar i helt värdelös? Jag tycker ju det är kul med sjukvård och AI så hade gärna fortsatt spara en mindre summa i den typ 20% av sparandet eller ska jag bara låta den vara?
Din portfölj innehåller 50% billiga, globala indexfonder (Storebrand Europa, Avanza Zero och Länsförsäkringar Global, Swedbank Robur Access Asien)
Du har en stor geografisk spridning
Dåligt
Du har två väldigt dyra fonder (SEBs fond kostar 1,85% (!) och Avanza Healthcare 1,27%) vilket med stor sannolikhet kommer kosta mer än det smakar
Oklart
Du har 10% korta räntefonder vilket är ungefär samma sak som att ha kontanter, kanske lättare att bara ha kontanter helt enkelt? Beror lite på varför du valt att ha dem
Din fördelning är för mig godtycklig, varför just denna fördelning? Det kan vara dåligt eftersom det finns forskning som tyder på att marknadsvikt är optimalt ur risk/avkastning-synpunkt
“Värdelös” är ju ett starkt ord. Men det är ingen portfölj någon här skulle ge som förslag är jag ganska säker på.
Att du vill satsa/spekulera i AI i hälsovård är väl fine, men håll det till en mindre andel av portföljen. Typ max 10% totalt. Försök hitta så billiga fonder som möjligt. T.ex finns Plus hälsovård och Plus teknologi som är hyffsat billiga.
Resten bör du investera mer forskningsenligt tycker jag. Du har ju t.ex en globalfond genom LF global. Öka andelen i denna till minst 70-80%. Europafonden och Asienfonden hade jag tagit bort helt. Finns ingen anledning enligt mig att övervikta dessa områden mer än marknadsvikt. Jag skulle i så fall hellre lägga till en ren tillväxtmarknadsfond, som t.ex Dnb emerging markets. Kanske 10%.
Sen när det gäller Sverigeexponering så hade jag helst bytt ut Zero, då den är väldigt smal med endast 30 innehav. Trots att den är gratis, så hade jag hellre kört Plus allabolag Sverige som kostar runt 0,2% men istället täcker hela svenska börsen.
Sedan om du nu vill ha 10% räntor att diversifiera med så skulle jag inte välja en med företagsobligationer som Spiltan.
Hellre en vanlig korträntefond med låg kredirisk för stabilitet, som t.ex Amf kort. Vill du ha bättre diversfiering så är Captor Iris bond ett alternativ. Det är en lång räntefond med låg kreditrisk. Dessa har låg korrelation till dina aktier. Men något dyrare fond samt ganska volatil.
Detta är ett bra råd om du vill satsa på de här branscherna Dock tror jag att fonderna från PLUS enbart investerar i nordiska (eller svenska?) aktier men kan ha fel.
Att du ens har fonder är en uppsida jämfört med många andra som inte har en ISK/AF. Fonder i olika branscher gör att om du ska behålla samma risknivå så behöver du ombalansera. Efter ett tag så orkar man inte, och då blir det Lysa/Opti man införskaffar och lägger energi på annat.
Dyra fonder: Ja de två (AI/hälsovård) är väldigt dyra iofs men jag tänkte att det var värt det då man inte verkar betala någon avgift hos Avanza förrän man kommer upp till 50 000kr tror jag det var
10% räntefond: Jag kan ha missförstått men trodde ”poängen” med dessa var för att minska risken i portföljen (ex 60/70 förslaget som jag läste om) så jag la in en liten del men det kanske var fel tänkt?
Fördelning: jag hade ärligt talat mindre koll än jag har nu så försökte fördela utifrån branscher och delar i världen så det blev hyfsat jämt haha (utifrån tanken att jag specifikt ville ha AI fonden och sjukvårdsfolden)
Ärligt talat så försökte jag bara fördela och välja fonder utöver dom två så portföljen blev spridd över många branscher och länder (gissade), tog hjälp av analys hjulet i Avanza haha
Tack för hjälpen! Ska kolla upp detta. Varför jag la till Asien och Europa var för att jag gissade att det är bra att den täcker så mycket som möjligt eller är spridd men verkar som att det bästa är global indexfond utifrån det jag läst här. Ska kolla upp de fonder du nämnt
Ska försöka läsa på om räntefonder för att förstå skillnaden på de alla, hur viktigt är det att ha två i en portfölj—räcker det med en? Ska sluta fråga chatGPT om råd (erkänner att jag byggde upp portföljen med hjälp av den haha) men gav exempelvis Spiltan + AMF Räntefond Lång som råd.
Ja jag har börjat ett månadssparande i en portfölj i Lysa men tycker det är så kul att logga in på Avanza och hålla på nu när det är så nytt haha men det intresset kanske försvinner snart igen… är väl då sparandet går som bäst ändå som nybörjare, när man låter det vara och glömmer bort
Du får snarare en övervikt mot dessa regioner när du lägger till sådana fonder utöver globalfonden som redan har dessa regioner korrekt marknadsvikat.
Angående räntefond så skulle jag först fundera på om du behöver någon över huvudtaget? Har du lång sparhorisont och normal risktolerans så ser jag ingen anledning att ha räntefonder.
Men vill du lära dig mer om räntor så rekomenderar jag den här tråden:
Jag kopierar mitt svar från andra lysa trådar jag svarade i morse
Jag flyttade allt från Avanza till Lysa för något år sedan.
Anledningarna var dels att Lysa har vad är det 7-8:000 företag med sina fonder och aktier och avanza 2 000 (vilket inte är dåligt men jag tänker ju mer företag lägre risk).
Men framförallt allt har jag bytt till Lysa för jag kan inte låta bli att köpa en aktie här osv och med tiden blir det mycket pengar jag förlorar på det, Lysa tar bort allt det.
Jag har 90% aktier och 10% räntor på Lysa för då har jag kvar att Lysa ombalanserar åt mig vilket inte görs med 100% aktier.
På Avanza blev ju mitt månadssparande uppdelat i de olika fonderna och aktier så det blev lite till varje del. På Lysa är det hela summan som sen fördelas utifrån räntorna och aktierna (vet inte om jag tänker fel här).
Plus att Lysa har gått bättre än mitt egna Avanzasparande varje gång.