Jag har ett sparande hos LYSA - behöver jag något mer?

Hej!

För nått år sedan började jag månadsspara i Lysa fondrobot (65% aktier och 35% räntor), det har gått förvånansvärt bra och kommer fortsätta med Lysa. Nu undrar jag om jag ska lägga till något? Typ Avanza och spara där också, isåfall i vad? Fonder eller aktier?

God fortsättning och tack för er hjälp!

2 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Men vsrför spara/investera i annat och på fler ställen om du är nöjd med Lysa? Bättre att öka sparkvoten där när du nu valt en automatiserad tjänst. :+1:

10 gillningar

Hej, tack så mycket!

Du har helt rätt, ska fortsätta med Lysa. Men kanske vill ha lite mer diversifiering, typ följande;

Avanza Global 70 %
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index A 20%
Avanza Disruptive Innovation by ARK Invest 10%

Eller är det onödigt?

Tack!

Du får i princip samma aktier som den fördelningen i ditt sparande på Lysa. Jag hade fortsatt med Lysa och ökat sparandet där :slight_smile:

2 gillningar

Ja precis.

Den enda diversifieringen du får är den där ”Disruptive” saken på 10%. Resten finns redan i Lysa innehaven.

1 gillning

Tack för svaret alla, verkligen!

1 gillning

Skulle säga att det är onödigt om du redan har Lysa. Deras portfölj är typ så diversifierad det går. Många tusen aktier.

Däremot går det ju starta fler portföljer på Lysa om du vill ha någon med högre och/eller lägre risk.

1 gillning

Jag skulle gissa att det är lite tråkigt med Lysa och du vill pilla lite själv?

Starta ett ISK konto på Avanza och lek lite. 10% av ditt totala sparande kan du leka med. Inget fel med det. :+1: På RT brukar det kallas för ”lekhinken”.

1 gillning

Satsa som nån ovan skrev på fler portföljer hos Lysa med olika risk istället för att köpa aktier på Avanza.
Jag har helt gått över till Lysa och har 3st olika portföljer där.

1 gillning

Precis, det är inte så mycket att göra hahah.

Oj spännande, vad för typer av portföljer har du där?

Välkommen till forumet @Adam1231!

Många av oss har flera portföljer hos LYSA. T.ex. jag har följande upplägg:

• Sparande till barnen (ett gemensamt konto)

• Sparande till mig och Caroline (lång sikt, 10+ år)

• Sparande till mig och Caroline (mellan lång sikt, 5år)

• Sparande till syskonbarnen

Och nej, det finns ingen anledning att ha konto någonannanstans om du är nöjd med LYSA. Själv har jag ägnat en stor del av året att just stänga konton på andra ställen. :rofl::see_no_evil:

(undantaget är lekhink som @anon19088942 skriver om).

6 gillningar

Hur tycker du man kan tänk kring bred vs hållbar sparande på Lysa?

Där måste man göra ett personligt ställningstagande… Vad är viktigast för just dig? Hållbarhet eller maximal diversifiering?

En del hävdar t.ex att hållbara fonder inte gör någon verklig skillnad. Då kanske man likaväl kan ta bred portfölj och själv skänka pengar till just de organisationer man själv vill.

Vad som kommer ge bäst avkastning dock är en helt annan femma, och inget någon kommer kunna svara på mer än rena spekulationer.

5 gillningar

Hur mycket har lysa gått upp i år?
Tänker vid valet 100 % aktier

Bred - 16,82%
Hållbar - 21,61%

1 gillning

Frågan jag ställer mig är varför du kör så mycket räntor? Hur gammal är du?

Som balans kan du ju starta ett mindre sparande med högre risk. Tex fastighetsfond, innovation fond eller teknik fond. Blir ju lite och pilla på om man sparar i en åt gången och ändra efter läget.

Se gärna veckans avsnitt på detta:

Stort tack för svaret Jan!
Gott nytt!

1 gillning