Jag har ett sparande hos LYSA - behöver jag något mer?

Men om man tycker att det är liiiite tråkigt med bara Lysa - hade följande basportfölj fungerat? Eller är den för lik Lysa?

Avanza Global 70%
Plus Allabolag Sverige Index 20%
Avanza Emerging Markets 10%

Ska man då lägga mer pengar i denna än i Lysa?

Gott nytt på er!

Problemet är att Avanza är tråkigt också. Det roliga är att man kan byta mellan fonder vilket leder till att man läser en massa på RikaTillsammans, man är redo att byta till det bästa som kommer… någon dag. Det är det som är det roliga. Men du kanske känner annorlunda, det vet man inte förens man har testat.

Det är inte ett bättre finansiellt beslut skulle jag säga, iaf.

Halloj!

Jag har Lysa som bas sen kör jag på Avanza där jag köper och säljer aktier enligt strategin ”Magic Formula”, vilket har gått bra för mig.

Vad har du för fördelning mellan aktier och räntor på dom olika kontona?

1 gillning

Det är nästan exakt samma portfölj som på Lysa. Det enda du missar är småbolagen.

• Sparande till barnen (ett gemensamt konto) - 100% aktier
  • Sparande till mig och Caroline (lång sikt, 10+ år) - 100% aktier
  • Sparande till mig och Caroline (mellan lång sikt, 5år) - 50%/50%
  • Sparande till syskonbarnen - 100% aktier
3 gillningar

Man kan säga det hänger på hur brått du har. Eller i sämre ord hur girig du är.

Lysas portfölj med simulerad avkastning har gått nästan 500% på 15 år. Vilket är väldigt bra.

Men om man jagar avkastning så finns det Swedbank robur technology eller amf aktiefond Nordamerika. Var av den sistnämnda hade gett 200%+ mer i avkastning de sista 10 åren. Nackdelen med dom är att rasen kan bli större och mer långdragna än på lysa.

Som tidigare råd. Försök att slå bort den tanken att det är tråkigt. Det blir inte bättre om du hoppar in i Avanzas djungel av fonder och erbjudanden. Du kommer troligen skapa mindre avkastning och definitivt mer oro och ånger om du härjar där inne. Pratar av erfarenhet :slight_smile:

1 gillning

Frågan är ju varför du vill investera på börsen, för att tjäna pengar eller för att leta spänning. Personligen hade jag lagt Max 10% av mitt kapital till ”spänning/lek…”. Resten av kapitalet känns bättre att investera enligt forskningen. (Tråkigt, stabilt och över tid ett vinnande koncept!!):blush: