Bör jag flytta delar av mitt räntesparande till min LYSA fondrobot?

Hej!

Jag har största delen av mina sparade pengar på ett Avanza räntekonto (ca 300k), jag satte dit dessa då det var bra ränta dock rörlig, samt till LYSA fondrobot 70/30 (ca 170k). Jag ser just nu över min ekonomi och vill öka på mitt sparande. Räntan går ju nedåt och omvärlden känns lite ostabil, så jag funderar därför på om det är bäst att försöka binda räntan och behålla pengarna på räntesparkonto eller om jag ska flytta 2/3 över till LYSA. Jag kommer spara omkring 3000kr till varje ställe per månad. Sparhorisonten är minst 10-20år.

//Rebecca

Hej!

Ser man till hela ditt sparande på sparkonto och Lysa, har du en ungefärlig fördelning på 25 % aktier och 75 % räntor.

Är en del av pengarna eller hela summan på Avanzas sparkonto buffert? Om du har en buffert utöver detta, kan 25 % aktier nog anses vara väl defensivt med din långa sparhorisont.

Jag ser sparkonto som en kortsiktig parkering för pengar som ska användas inom 2-3 år eller som plats för buffert. Jag räknar med att pengar på sparkonto långsiktigt kommer att tappa köpkraft på grund av inflationen. Något du möjligen kan fundera över är hur mycket pengar du behöver i buffert (eller är i behov av kortsiktigt) och ha dessa placerade på sparkonto. Resten skulle du kunna lägga på Lysa med en fördelning som du känner dig bekväm med och som du kan hålla dig till långsiktigt. Många skulle säga 90-100 % aktier med din sparhorisont på 10-20 år, men känns 70/30 eller någon annan fördelning bättre till en början, så kör på det. Välj hellre en fördelning som du är bekväm med och kan hålla, än en där du tror att du skulle kunna börja peta och ändra i fördelningen. För att du ska kunna få en högre avkastning än sparkonto behöver pengarna utsättas för risk.

Jag håller med om att världen känns ostabil, men samtidigt tror jag att det alltid kommer att finnas saker i världen som oroar. Vi får försöka förhålla oss till detta på något vis och ha en investeringsstrategi som passar den individuella risktoleransen.

Med det sagt är det i slutändan du som känner dig själv bäst och som får bestämma det som blir bäst för din del!

Lycka till!

1 gillning

Tack för dina tankar och tips! :star_struck: :pray:

1 gillning

Håller med om det Rimma skriver. Du har en alldeles för stor räntedel. Den behöver vara den omvända så att ditt kapital (som du inte behöver på 10-20 år!) sätts i arbete och inte riskerar urholkas i värde av inflationen.

Med det sagt måste du vara beredd på att risk innebär att värdet fluktuerar, du kan kan komma att se att ditt värde minskar med 10, 20, 30 % efter de första åren. Men tänk då på din sparhorisont. Fortsätt också att månadsspara i din nya portfölj med större aktiedel.

2 gillningar

Tack, jag uppskattar din hjälp! :blush:

Kan bara eka vad föregående svar gjort gällande, försök ta så mycket risk du mäktar med. Sparkonto kanske känns tryggt, men det är bara en långsam resa neråt.

1 gillning