Räntekonto eller Lysa för förvaring av pengar

Jag har idag 50.000kr som blev över efter en renovering. Detta är pengar jag vill ha kvar till ev större renoveringar i framtiden. Jag tror inte jag behöver pengarna på 5-10 år.
Just nu ligger de på ett räntekonto med ca 3,8% ränta.
Jag funderar på att lägga dem på ett Lysa konto med 100% fonder, vet ej om det är bäst fördelning men mitt intryck är att det är säkrare än att blanda in aktier.
Vad ska jag göra för att få bäst utdelning på 5-10år? Vill ha ett tryggt sparande så pengarna är kvar när jag behöver dom.

Hej!

Lysa har såväl aktiefonder som räntefonder. Jag misstänker att det är 100% räntor på Lysa du menar, eller förstår jag fel?

Din sparhorisont är lite svår eftersom den är ungefärlig. En tumregel man kan ha är att pengar som ska användas inom 0-3 år låter man vara på sparkonto med insättningsgaranti. Även om sparkonto ger viss ränta, är risken att pengarna har tappat realt värde och köpkraft på grund av inflationen. Skulle du inte behöva dina pengar på 10 år eller mer ökar just denna risk. Aktiefonder har, iallafall historiskt, på lång sikt varit ett fungerande skydd mot inflation i och med dess högre avkastning - men det medför andra risker som du är inne på.

Det beror också på lite vad du menar med “bäst utdelning”. Jag tolkar det som bäst riskjusterad avkastning givet din sparhorisont. Om du känner dig trygg med det, kan du ha en mindre del i aktiefonder och en större del i räntefonder och/eller sparkonto. Jag själv har ett sparande med vet-inte-horisont där jag har 50% i aktiefonder, 25% i mellanlånga räntefonder (ungefär samma duration som räntorna på Lysa) och 25% på sparkonto. Å andra sidan månadssparar jag också och använder vid behov en del av kapitalet. Skulle jag veta att jag behöver hela summan inom 0-3 år skulle jag sätta allt på sparkontot. Du får väga de olika riskerna mot varandra och se vad som känns bäst för dig.

Tänk också på att även 100% räntefonder på Lysa har en viss risk. Deras räntefonder har en duration på runt 5 år så jag hade haft minst 5 års sparhorisont om jag hade haft pengarna placerade där.

Det finns en något äldre kort tråd där lite olika perspektiv kring bland annat 100% räntor på Lysa finns. Om du vill kan du kolla in den här.

Lycka till!

3 gillningar