Bättre lösning än bara Lysa?

Jag har 90% sparande i Lysa bred, 10% i LF Global. Jag funderar på om en “Bättre” lösning, i enlighet med artikeln, och sektionen “En lite bättre lösning än en indexfond och ett bankkonto”:

Skulle vara att flytta över de 10% till Tillväxt/Sverige/Småbolagsfonderna som är listade där eftersom de marknaderna inte ingår i Lysa, eller gör de det?

Vad tänker ni om det?

Behövs inte! Lysa täcker tillväxtmarknad och globala småbolag med bravur. Och du har även 20% Sverige hos dem.
Gå in på ditt konto och skrolla ner så ser du dina innehav.

1 gillning

Lysa har redan allt det där i sin aktieportfölj. De investerar enligt forskningen som rekommenderas i avsnittet.

Bästa alternativet för mig är Lysa. Att ha pengar på ett sparkonto är bara för att snabbt kunna få ut pengar vid behov, med lite ränta på toppen. Dock är det inga pengar i slutändan, då räntan är låg och skatten hög. För mig är det enklare att ha allt i Lysa rakt av. Vill jag ha pengar vid sidan om får de leva på lönekontot.

Hur fördelar du på Lysa?
Allt på ett konto med 100/0 eller flera olika med olika fördelningar?

Jag är en av de som ser fördelarna med räntefonder i en rak jämförelse gentemot ett sparkonto med låst ränta. Jag/vi kör efter fyra-hinkar-modellen där vi har tre olika fördelningar hos Lysa: 20/80 i låg risk (6 månaders utgifter), 60/40 i medel risk (20 månaders utgifter) och 91/9% i hög risk (minst 20 månaders utgifter). Varje månad pytsar vi in pengar och är en hink full, åker hälften in i nästa hink. Vilket leder till att hög risk växer mycket snabbare nu när alla tre är fulla. Eftersom vi vill ha lite säkerhet och kontanter redo, har vi lika mycket på lönekontot som låg risk också.

2 gillningar