Hej!
Jag är nybörjare på detta så jag hoppas på att få lite hjälp. Har kikat lite på de artiklar som på sajten finns men det är så vansinnigt många att det är svårt att veta var man ska börja. Jag vill bara placera mina pengar och sen “glömma bort” dom till det är dags att använda dom
Fråga 1:
Jag har precis skapat ett konto hos Lysa med fördelningen 96% aktier och 4% räntor. Jag har stoppat in ca 80 000 SEK på det kontot och kommer månadsspara 700 SEK där. Kontot har jag tänkt vara orört fram tills det att jag går i pension och det räknar jag med vara om ganska exakt 21 år.
Är det rimligt?
Fråga 2:
Jag har ca 200 000 SEK till som jag skulle vilja placera hos LYSA men jag tänker att de pengarna kan jag vara intresserad av att använda inom ett par år. Just nu sitter pengarna på ett vanligt sparkonto. Är det bättre att ha pengarna på sparkontot eller kan jag med fördel skapa ett nytt konto hos LYSA med en annan fördelning vad gäller aktier/räntor med en mindre risk?
Fråga 1: Här skulle jag välja 100 % aktier då du har så pass lång sparhorisont. (Om 10 år kan du börja fundera över en annan fördelning för de pengarna.)
Fråga 2: Pengar som ska användas inom ett par år gör sig bäst på sparkonto med ränta och insättningsgaranti.
Satte in i lysa 100% aktier 1-1-2020. ligger idag över 40% plus. Även om du ska använda pengarna inom 2 år. Kan du vänta en extra 6 månader för att ta igen en nedgång så kör ändå 100% aktier. Akuta pengarn ska ej vara investeringar. Som en sa 100% ränta. Räntan på lysa efter 3 år var på minus. Sämre än sparkonto.
Pengar man kan vänta på alltid 100% aktier. Akuta alltid på banken. Allting där emellan är bara förlust eller mycket mindre avkastning