Peppad nybörjare med många frågor, LYSA och indexfonder i gammal vs ny bank

Har många år stoppat huvudet i sanden och haft mina besparingar på sparkonto. Tack vare Rika Tillsammans har jag blivit intresserad och insett att investera kanske inte är så obegripligt och jättefarligt ändå.
Tänker att LYSA kan vara en bra start och funderar på att lägga upp flera potter med olika tidshorisont och därmed olika fördelning på aktier/räntor. Har förstått att om jag ska spara på tex 6 års sikt är det lämpligt att lägga 60% aktier och 40% räntor. Men är tanken att man sedan själv ska ändra fördelningen i LYSA varje år? Efter 1 år till 50/50, efter 2 år till 40/60 osv? Eller låter man den ursprungliga fördelningen ligga kvar hela tiden?
När man sedan vill plocka ut pengarna från LYSA, tar man allt på en gång eller kan man plocka ut lite eftersom? Tänker på om man sparar för att förstärka sin framtida pension tex. Det vill man ju göra varje månad, eller i alla fall varje år.
Angående globala indexfonder. Om man nu har en gammelbank (tex Handelsbanken) där man har sina ekonomiska förehavanden. Finns det någon nackdel att köpa tex Länsförsäkringar Global Indexnära via ett ISK i Handelsbanken istället för att starta ett ISK hos tex Avanza? Kan inte se att avgiften skiljer, men kanske är det något jag som rookie missar?

1 gillning

60/40 låter rimligt i din situation, och skala ner med tiden. Något du kan göra är att skippa räntefonderna, lägga räntedelen på sparkonto (med insättningsgaranti och ränta) och köra aktiedelen lysa 100/0. När du sen skalar ned till 70/30, tar du ut 10% från lysa och lägger på det riskfria sparkontot.

Ifall du sparar privat till pension kan jag dock tänka mig att du inte behöver hela beloppet tillgängligt på din 65-årsdag? Kan då vara en idé att ta högre risk eftersom investeringshorisonten ökar.

Varför Lysa om du vill ha 100% aktier? Vilken tjänst köpet du då för din avgift?

Jag tror att passivt sparande på lång sikt görs enklast och bäst i en bred global indexfond. Om inte avgiften skiljer spelar det ingen roll om du har din ISK hos Avanza eller en storbank. Har man andra affärer som bolån e.dyl hos storbanken kan det kanske vara en fördel att också ha sin ISK där.

Att lägga räntedelen på sparkonto (med insättningsgaranti och ränta) är ju bra.

1 gillning