Jag sitter lite i ett dilemma, jag och min sambo sparar för att köpa hus inom en framtid som vi inte riktigt kan definera. Vi räknar med att kunna köpa inom 4-8 år beroende på när rätt hus kommer fram.
Hur ska jag placera mina pengar varje månad? Just nu lägger jag 50% på lysa och 50% på lunar sparkonto 2.2%. Jag antar att om vi köper inom 5 år så borde allt vara på sparkontot men det kan ju gå längre tid än så. Har svårt att bestämma mig för vad som är smartast.
Ja, det är svårt när man ej vet exakt sparhorisont. Jag tycker att 50/50 aktier/sparkonto som ni kör nu låter ganska rimligt ändå! När man väl vet horisonten bättre så skulle jag köra 100% sparkonto när det är 1-3 år kvar.
Jag tycker ni ska fråga er hur planen påverkas av olika scenarion. Att ha 50% på aktier betyder ju fortfarande att en stor del av kapitalet kan minska. Även om det tar 5 år att spara ihop till handpenning kan det fortfarande vara bättre att ha allt på sparkonto om ni vill garantera den planen. Är ni ok med att det kan ta längre eller kortare tid beroende på tur så är kanske 50/50 lagom.
Som du antagligen vet går det inte att säga vad som kommer bli bäst, 50/50 är inget dåligt alternativ men 100/0 eller 0/100 kommer gå bättre - vi vet dock inte vilken av dem . Beror mycket på individuell riskbenägenhet. @meros tar upp kloka frågor att ställa sig själv.
Men när du har bestämt dig finns det bättre räntor att hämta för en eventuell del på sparkonto. Omkring 3,4 % för bindningstider 1-4 år. Även här får man försöka sia lite om framtiden: tror du att sparräntorna ska upp mer - håll tiden kort, tror du att det här är toppen - bind längre. 3,4 % på 100.000 i fyra år ger garanterade 14.300 kr extra i kassan vilket man inte ska fnysa åt.
Vi körde 100 % aktiefonder fram till köp för några år sedan och det gick strålande för oss, men jag skulle nog inte gjort så igen med vad jag vet idag. Risken var onödigt hög.
Vilken fördelning har du på Lysa? Alla verkar förutsätta 100% aktieandel, vilket jag också gissar eftersom du kombinerar med sparkonto, men vi kan ju inte veta.
En 50/50 fördelning tycker jag också känns vettig.
Allt är upp till din egna risktolerans. Är man i behov av pengarna, med betoning på behov av, så bör de inte ligga på börsen med så kort sparhorisont.
Sedan kanske ni klarar en förlust av en del av pengarna och ändå kan köpa ett hus, då är det kanske värt det.
En annan variant är kombinera rörlig med bunden ränta för att få upp avkastningen.
Ett alternativ är ju att köra allt på Lysa och ställa in 50/50 eller 60/40 om du vill behålla aktuell risknivå. Då får du ombalansering och det är smidigt att justera risknivån när du närmar dig uttag.
Jag hade nog kört 100% aktieandel på Lysa och sen resten sparkonto.