Hur säkert är 100% räntor på Lysa?

Kanske lite “hur långt är ett snöre”

Men hur stor risk är ett lysakonto med 100% räntor?

Om man jämför med sparkonto med insättningsbaranti

Om man jämför med 100% aktier.

Kan det vara värt att ta lite av sin kortsiktioga 3årspeng/bufffert o lägga i 100% räntor.

Bakgrund så har jag ca 1m. Men den behöver jag löpande för utgiufter kommande 5år. Ny bergvärme, ny bil, altan, osv.

Beror på vad du menar med risk. Risk är oftast kopplat till volatiliteten. Därför är risken mycket lägre med räntefonder än aktier. Men det gäller även avkastningen.

Jag tror att räntor kan vara intressant att ha i dessa tider :slight_smile:

5+ års sparhorisont kan vara lagom med en 50/50 portfölj (aktier/räntor)

3+ års sparhorisont är lagom med en 30/70 portfölj. Där räntedelen är sparkonto eller korträntefonder.

Kortare än 3 år, hade jag lagt på ett sparkonto med ränta och fria uttag. SBAB har 2,5%.

1 gillning

Hej Thomas.

Det är deytta jag inte riktigt fattar. Varför ska jag lägga 3årshorisonten på SBAB o ge 2,5% (där ligger de idag) ist för på Lysa o ge 4%. Är risken helt enkelt inte värd 1,5%

Det är en avvägning man får göra.

Det är svårt med övergången från sparkonto till börsen. Risken ökar mycket när man jämför sparkonto mot fonder, även med räntefonder. Därför är det generellt bäst att köra med sparkonto under 3 år.

Skillnaden mellan sparkonto och Lysa Ränta. Är att du är garanterad 102,5% av dina pengar efter ett år, på SBAB. På Lysa har du möjlighet att få 104% om ränteläget inte ändras, och utan garantier. Skulle t.ex. styrräntan öka de kommande 3 åren, så kommer troligtvis Lysa Räntor få negativ eller lägre avkastning. Lysa räntor kan t.ex. ge 90% eller 110% av dina pengar efter ett år. Du har dessutom ingen insättningsgaranti likt ett sparkonto. Så risken är större än sparkonto.

Om du behöver pengarna om 3 år. Så hade jag kört sparkonto. Den garantin är värt den 1,5% som du då KANSKE missar.

1 gillning

Nej inte i min mening på så kort sikt.

Lysa räntor ligger på runt 5 års duration. Man brukar säga att sparhorisonten ska vara ungefär lika lång som durationen.

Om räntan går upp ytterligare 1% så går enl tumregeln en obligationsfond med 5 års duration ner 5%.

Ytterligare 1% räntehöjning än vad som är inprisat nu äter alltså upp den förväntade högre avkastning

Men visst om man vill ta högre risk eller kan sträcka sig till minst 5 års sparhorisont så kan det vara läge :slight_smile:

Jag kan inte svara utifrån Lysas fond, men utifrån våra ränteplaceringar som kanske kan vara till hjälp, även om vi i dagsläget inte erbjuder ”100% räntor” i någon portfölj. :slightly_smiling_face:

Som tidigare svarat är det storskillnad på en ränteplacering hos oss än ett sparkonto när det kommer till risk och möjlighet. Anledningen är att ett sparkonto hos de större bankerna innebär väldigt låg risk i form av en motpartsrisk och även då är man uppbackad av insättningsgarantin upp till 1 050 tkr.

Det speglar sig även i räntan som blir låg eftersom det är en kort placering. Trots att banker idag kan ge en tillsynes hög ränta jämfört med ca 1,5 år sedan, så ska man ha med sig att inflationen är ännu högre. Så skillnaden mellan inflation och given sparränta är större hos de svenska bankerna nu än innan år 2022. :frowning_with_open_mouth:

När vi placerar i räntor, så är det långa och anledningen är att vårt mål med en placering ska ge en högre förväntad avkastning än sparkonto. Då krävs det helt enkelt högre risk. Våra ränteplaceringar har som grupp en volatilitet på ca 5–6% och en duration på ca 8–10.

Vi på Opti står fortfarande fast vid att pengar som man behöver inom 1 år bör man ha på ett sparkonto, dels för att inte utsätta dem någon större risk och för att de ska vara mer lättillgängliga när man behöver dem. Pengar som man kan undvara längre än så, bör man utsätta för risk för att höja den förväntade avkastning. Vi kan också tänka på räntemarknaden hade det tuffast året på nästan 250 år under 2022. Däremot blir det viktigare med rätt risknivå och en diversifierad placering.

Vill också förtydliga att placeringar via t.ex. oss har en marknadsrisk, men motpartrisken är lägre än på ett sparkonto eftersom via placeringen har väldigt många fler motparter.

Hoppas det gav lite nyttig information!

Mvh,
Viktor på Opti

3 gillningar