Hur länge har Lysa funnits…fanns Lysa på 80-talet eller 90-talet?
Hade ingen aning om Lysa förrän nu och om Lysa fanns tidigare kunde jag investerat tidigare.
När min pappa levde lärde han mig mycket om aktier fonder och vi tittade även på aktiemarknaden på text-TV.
Första robotrådgivaren i Sverige var Tieless som startade 2016. De lyckades inte riktigt växa och fick lägga ner 2017, ungefär samtidigt som Lysa, Opti och Fundler startade.
Blandfonder fanns innan fondrobotarna. En av mina favoriter är Swedbank Robur Access Mix som har 50% svenska räntepapper och 50% svenska aktier. Den fonden startade redan 1988! Just den fonden har dessutom en låg avgift. Tyvärr är de flesta blandfonder annars snuskigt dyra.
Ok…min huvudsakliga bank är Sparbanken Tjörn som är en av många fristående banker och har inget direkt samröre med Swedbank förutom loggan och den tråkiga orangea färgen på Internetbanken. Har tidigare haft SEB, Skandiabanken och Forex bank. Att ha sparkonto i nån av storbankerna är dåligt för där får man ingen ränta alls. Bättre isåfall att ha sparkonto i en nischbank.
Så är det ju. Men det du måste bestämma dig för är om du är riskvillig nog för börsen eller om tryggheten i sparkonto smäller högre. Sämsta agerandet är att vela, speciellt när börsen är osäker.
Tack för tps men då står det fel info på Nätet eller så har sparekonomerna fel för jag har sökt massor med ggr på sparkonton med insättningsgaranti och överallt står det att storbankerna ger ingen ränta alls på sparkontona.