Sparäntekonto? Är det smart av mig att kolla upp?

Hej hej!

Jag funderar och försöker klura ut vart och om jag skall öppna mig ett sparräntekonto. Men jag vet inte vart eller ifall det är smart för min del att binda sig eller inte.

Idagsläget har jag ca 150k sparat på fonder blandat hos lysa och swedbank. Och har ungefär dubbelt så mycket som jag är rätt så säker på att jag vill placera på ett sparräntekonto.

Mitt resonemang är att börsens osäkerhet skrämmer mig och att än så länge ligger jag på minus. Och jag vill inte i dagsläget lägga mer där. Inte innan allt ser lite ljusare ut. Om det nu är 2023 eller när det kan vara. Och jag förstår självklart att ingen kan förutspå hur det kommer att se ut. Men vad jag förstår och kan läsa mig till så verkar det aningen osäkert det kommande året. Och det gör mig såpass osäker själv så det känns bättre att just nu spara på ett annat sätt.

Så jag vill lägga dessa pengarna i alla fall på ett sparkontot med ränta så att de inte bara ligger där och äts upp av information. Men frågan är vart och om jag kanske skall binda dem något eller inte. För jag vet ju med rätt stor säkerhet att detta är pengar jag inte kommer att behöver på rätt så några är. Då jag är ung och inte i dagsläget är intreserad utav att köpa bostad och drömmer om att börja plugga snart igen. Så jag vet att jag förhoppningsvis inte kommer att ha större utgifter inom en försebar tid.

Men då är frågan som jag ställer mig och vill lära mig mer om. Sparräntekonto.

Och på Compricer så kommer det upp en bank som från första september har en sparränta på 1.5% och det är Landshypotek bank. Jag har aldrig hört talas om dem och undrar om bara den faktorn kanske gör det dumt att öppna ett konto där. Eller hur skall man tänka?

Och som sagt. Är det kanske värt att binda pengarna ett år eller två?

Eller är det dumt utav mig att inte våga investa mer på lysa. Jag vet inte och känner mig allmänt “lost” i mitt sparande.

Så jag uppskattar all slaggs hjälp!

1 gillning

Först: grattis, det låter som att du är på en fantastisk plats. Keep it up.

Ja, det är smart av dig att kolla (och tänka på dessa saker i allmänhet)!

Du ställer en ganska grundläggande fråga som är direkt kopplad till hur stor risk du är villig att ta. Men risk är väldigt personligt, och varför inte skapa en strategi som passar dig personligen?

Först och främst: det du gör är inte att spela på bitcoin eller enskilda aktier, utan du investerar på världsmarknaden. Så relativt sett är Lysa ganska låg risk (över en lång tidsperiod).

Dina menyval:

Sparkonto

ingen risk, låg avkastning, full flexibilitet

Max 1,5% för tillfället, jag har inte hört något dåligt om Landshypothek. Jag gillar SBAB. Du kan alltid komma åt pengarna.

Fastränta

ingen risk, medium avkastning, ingen flexibilitet

Om du säkert kan missa pengarna i 2 år, och du vill ha en garanterad avkastning, kan du öppna ett fasträntekonto i 2 år i Handelsbanken och få ~3% Link1 Link2.

För mer flexibilitet kan du dela upp det i mindre bitar och göra rullande investeringar (t.ex. varje månad) och sedan släpps pengarna varje månad (efter 2 år, 2 år + 1 månad, 2 år + 2 månader, etc.). Eller var tredje månad.

Investera

medium* risk, stor avkastning, medium flexibilitet
*Medium risk om du måste avsluta <5 år, låg risk om längre.

Jag vet att det kan vara väldigt känslosamt att se röda siffror, men det viktiga är att komma ihåg att förändringar över månader (eller till och med 1-3 år) inte spelar någon roll, om du inte måste sälja. De bästa portföljerna har historiskt sett små (eller inga) förändringar, till exempel för att deras ägare är döda.

Dåliga tider är bra tider att köpa, och “time in the market beats timing the market”. Om du är ung kan du tjäna bra pengar och du behöver inte pengarna nu (eller de närmaste 5 åren), jag skulle sätta ut dem på marknaden med Lysa eller Länsförsäkringar Global Indexnära.

Det man skulle kunna göra är att hålla en nödbuffert, och sedan kanske sakta investera resten, t.ex. 1/20 av det totala per månad. Om börsen går ner under de kommande 2 åren, köper du med rabatt. :wink: (Slå upp “dollar cost averaging”).

För mig personligen försöker jag att inte övertänka det: Pengarna som jag behöver snart på SBAB, resten in 100% LF Global, och titta inte på det för ofta.

Kort sagt: gör det som känns rätt.

3 gillningar

Landshypotek Bank grundades 1836

3 gillningar

Ja, vågar man inte sätta sina pengar hos Landshypotek så skall man nog ha dem i madrassen…

1 gillning

Stort tack för det genomgående och tänksamma svaret! Det vetyder massor att få bra hjälp! Då stort tack!

1 gillning

Hehe :slight_smile: ja jag såg att det är ju ingen ny bank precis. Bara jag som har dålig koll!

Nej, nej. Har du ingen lantbruksbakgrund är du helt ursäktad. Det är först på senare år som banken välkomnar alla.

Notera att SBAB för närvarande betalar 1,25 % (nyligen uppjusterat från 1 %).