Hej hej!
Jag funderar och försöker klura ut vart och om jag skall öppna mig ett sparräntekonto. Men jag vet inte vart eller ifall det är smart för min del att binda sig eller inte.
Idagsläget har jag ca 150k sparat på fonder blandat hos lysa och swedbank. Och har ungefär dubbelt så mycket som jag är rätt så säker på att jag vill placera på ett sparräntekonto.
Mitt resonemang är att börsens osäkerhet skrämmer mig och att än så länge ligger jag på minus. Och jag vill inte i dagsläget lägga mer där. Inte innan allt ser lite ljusare ut. Om det nu är 2023 eller när det kan vara. Och jag förstår självklart att ingen kan förutspå hur det kommer att se ut. Men vad jag förstår och kan läsa mig till så verkar det aningen osäkert det kommande året. Och det gör mig såpass osäker själv så det känns bättre att just nu spara på ett annat sätt.
Så jag vill lägga dessa pengarna i alla fall på ett sparkontot med ränta så att de inte bara ligger där och äts upp av information. Men frågan är vart och om jag kanske skall binda dem något eller inte. För jag vet ju med rätt stor säkerhet att detta är pengar jag inte kommer att behöver på rätt så några är. Då jag är ung och inte i dagsläget är intreserad utav att köpa bostad och drömmer om att börja plugga snart igen. Så jag vet att jag förhoppningsvis inte kommer att ha större utgifter inom en försebar tid.
Men då är frågan som jag ställer mig och vill lära mig mer om. Sparräntekonto.
Och på Compricer så kommer det upp en bank som från första september har en sparränta på 1.5% och det är Landshypotek bank. Jag har aldrig hört talas om dem och undrar om bara den faktorn kanske gör det dumt att öppna ett konto där. Eller hur skall man tänka?
Och som sagt. Är det kanske värt att binda pengarna ett år eller två?
Eller är det dumt utav mig att inte våga investa mer på lysa. Jag vet inte och känner mig allmänt “lost” i mitt sparande.
Så jag uppskattar all slaggs hjälp!
ja jag såg att det är ju ingen ny bank precis. Bara jag som har dålig koll!