Placering av huspengar

Hej! Ny här på forumet och nybörjare gällande sparande. Hoppas kunna få tips och trix av er som har bättre koll än vad jag har :slight_smile:

Vi har precis köpt hus och kommer ha ca 200-300 000 över som skall sparas och användas till huset vid behov.

Min tanke är att placera dessa pengar i ett sparkonto någonstans och har då lite frågor angående detta.

Eftersom detta är pengar som skall gå till huset och kommer behöva användas vid behov så vill jag inte låsa pengarna, utan jag vill kunna ta ut pengar när det skulle behövas.

Det är även viktigt att pengarna är säkra dvs jag vill inte förlora något av de pengar som sätts in så att vi står utan pengar när vi behöver dem.

Just nu kommer pengarna placeras i ett sparkonto hos Swedbank då det är dem vi har bolånet hos. Som jag förstår det så finns det mycket bättre alternativ än Swedbank gällande sparkonto, stämmer det? Om jag flyttar pengarna från Swedbank till en annan bank, behöver jag betala någon avgift för detta?

Så det jag tänker gällande sparkonto:

Kunna sätta in/ta ut när som helst utan avgift (obundet)

Ingen risk att de pengar jag sätter in går förlorade

Så bra ”pengautveckling” som möjligt

Jag tycker det känns läskigt att placera så mycket pengar i en annan bank (speciellt någon liten bank jag aldrig hört talas om)än Swedbank då det är den enda banken som jag använt mig av tidigare. Är jag garanterad att mina pengar är säkra så länge banken, oavsett vilken, har insättningsgaranti?

Kom gärna med tankar, tips och gärna konkreta förslag på vart jag borde placera mina pengar.

Kanske har jag tänkt helt fel och sparkonto inte är den bästa och säkraste lösningen? Då får ni mer än gärna förklara varför och vad jag borde göra istället.

Med vänlig hälsning,

Peter

Hej Peter!

Alla svenska banker har idag insättningsgaranti så du behöver inte oroa dig för dina pengar så länge beloppen inte är större än de du nämner. Det är alltså staten som garanterar dina pengar upp till ett visst belopp. Men självklart kan du för säkerhets skull kolla att banken har det, det framgår på deras hemsida.

Du kan jämföra räntor hos Compricer för att hitta en bank med bra ränta. Du måste inte välja den med absolut högst ränta vid varje tillfälle, men du får en bild av hur de förhåller sig mot varandra just nu. Där kommer du se att du som sagt kan få bättre ränta än hos storbankerna.

Det kostar dig inget att föra över pengar mellan svenska banker. Överföringen kan ta någon dag.

Du tänker helt rätt med att välja ett obundet konto med fria uttag, alltså att du kan ta ut pengar så ofta du vill utan kostnad. Om ni inte tror ni kommer använda alla pengar samtidigt kan man såklart också välja att öppna två konton där ett är bundet på 3,6 eller 12 månader för att få lite högre ränta. Men kom då ihåg att se pengarna ska du inte ta ut innan bindningstiden är slut, det kommer med en avgift.

Sammanfattningsvis kan du känna dig helt trygg med att ha pengarna hos en mindre bank. Ge inte bort pengar pga dålig ränta till din storbank, att sätta upp detta tar inte många minuter.

4 gillningar

Tack för svar! Uppskattas väldigt mycket!

Gjorde en snabbkoll och såg då att Lea Bank har en av de bästa räntorna nu 2,40%.

Om det skulle visa sig att en annan bank har bättre ränta framöver, är det fritt att byta till den banken då, utan några avgifter? Isf kan jag ju byta bank flera ggr/år för att maximera.

Och bara för att säkerställa, de pengar jag sätter in på sparkontot, oavsett bank och hur ofta jag än byter bank, är säkra pga insättningsgarantin?

1 gillning

Tack för svar. Skall fundera på detta. Har upprättat ett konto med månatligt sparande på lysa också. Så tänker att detta sparkontot endast skall användas om något händer hus/bil och att Lysa-kontot skall ses mer som en investering.

Det jag funderar/är orolig över är ifall jag binder 2/3 av dessa pengar på ett konto med bindningstid och det händer något oförutsett med huset eller bilen och jag behöver de pengarna med en gång. Antar att det blir svårt att få ut de pengarna isf?

Det blir det ju naturligtvis, dvs svårare att få ut pengarna från en dag till en annan. Men om du har 300’ att placera så bör du oavsett hur du gör inte binda allt initialt.

Men känner du dig orolig så är det kanske bäst att ha pengarna på sparkonto, iaf till en början till dess du hunnit känna in huset. Ett annat alternativ är ju att placera hälften på ISK och ha 150’ kvar på sparkonto för oförutsedda utgifter.

På ISK kan du från i år ha 300’ skattefritt och där kan du oxå sälja och få tillgång till pengarna inom ett par dagar, men såklart så säljer du ju till dagsaktuell kurs och det kanske känns för osäkert för dig.

Så kör på premiumkonto i din hemmabank initialt och känn dig för, det är inget fel med det :+1:

Ja, men med så pass ”lite” pengar skulle jag inte lägga ned det jobbet om du inte absolut vill. Jämför räntor årligen räcker bra.

Ja. Men eftersom du är orolig skulle jag tipsa dig att läsa på här: https://www.riksgalden.se/var-verksamhet/insattningsgarantin-och-investerarskyddet/

2 gillningar

Eller bättre, konsumenternas.se som inte är vinstdrivande aktör som compricer som ska tjäna affiliate pengar.

2 gillningar

Flera Nischbanker brukar tillåta att man plockar ut från bundna konton i förtid mot en avgift. Flera jag har själv och sett har 1% i uttagsavgift i de fallen.

2 gillningar

Jag har min husbuffert på SBAB.se(statligt och med insättningsgaranti). Inte bäst, inte sämst. Lite lagom mellanmjölk.

Jag kan ta ut pengar inom 24h(lägger jag en flytt innan 07-08 så är den på min lönebank efter lunch normalt då de flesta banker skickar pengar under vissa “fönster”.

På 2-300tkr så blir det ganska liten avkastning, jag har därför valt bort att optimera vilken bank jag har pengarna hos. Vilken bank som är bäst brukar ändras över året, så jag valde SBAB för att dem ligger stabilt och på en acceptabel nivå som går upp och ned i takt med att RB ändrar sin styrränta. Dock så vill jag tillägga att detta var när skillnaden mellan de olika bankerna var väldigt liten.

Ett klassiskt Good Enough upplägg. Lea ser dock kanon ut, 2,4%, fria uttag samt månadsvis inbetalning av räntan.
Hittar dock inget om det är ränta minus skatt som sätts in till dig eller efter dragen skatt på räntan. Om det är ränta innan skatt så får man ha lite koll på det vid deklarationen :slight_smile:

2 gillningar

Låt pengarna ligga på Swedbank, skulle vara mitt tips.

Snabba överföringar inom samma bank. Lätt översikt, du kan se pengarna via appen. Tryggt och säkert.

Du kommer tjäna en 10a här och där genom att hålla på och flytta pengar till andra ställen, det är inte värt besväret.

Låt ditt månadssparande på Lysa vara det som genererar tillväxt istället.

1 gillning

Swedbank ger 0,5 % i ränta på sparkonto utan bindningstid. Det är inget svårt att hitta en bank som ger runt 2,0 % i ränta. Med 300 000 i sparkapital så är det 4500 kr per år som man tappar på att ha dem hos Swedbank. Lite mer än en 10-a här och där…

Northmill ger 1,9 % och har mycket snabb hantering av insättningar och uttag till andra bankar. Pengarna är tillgängliga samma dag. Kan vara värt att välja det om just behovet av enkelhet och snabb tillgång är viktigt. Dessutom kan man då enkelt lägga en del på 3 månaders fastränta vilket ger 2,5 % i stället om man kan tänka sig det.
Det finns många andra banker än Northmill, men av de som jag använder så är de snabbast och enklast vid insättning och uttag. SBAB går nästan lika fort men deras räntor är klart sämre. Båda bankerna har “riktiga” bankkontonummer så de behöver inte gå över bankgiro.

4 gillningar

Mina tankar:

Det är väldigt sällan det händer något akut med huset så att du behöver ha pengarna inom några dagar. Det mesta som kan gå sönder och behöver lagas/beställas faktureras med mellan 10-30 dagars betalning. För egna renoveringar bestämmer ni ju själva när utgiften sker. Jag skulle föreslå fasträntekonto hos den som ger bäst ränta. Förslagsvis delar du upp det i 3 konton på 3 månaders löptid á la @angaudlinn . (Du startar kontona med 1 månads fördröjning). Då kan du alltid komma åt 100tkr inom 30 dagar.

2 gillningar

Tack för alla svar!:folded_hands: Jag får ta en funderare om vad som känns bäst. Men att låta allt ligga utan knappt någon ränta alls på Swedbank känns som ett alternativ jag väljer bort. Ny bank och sen får jag fundera på hur jag lägger upp det där.

SBAB och northmill har rekommenderats. Finns det någon annan bank du/ni skulle rekommendera för sparkonto?

Tack!

Kolla på konsumenternas hemsida. Tycker dom har bra översikt och jämför där, bland annat förtida uttag om det är viktigt för dig.

2 gillningar

SBAB är ett utmärkt val. Gör inte detta till en stor sak utan gör ett val och kör igång :blush::+1:

1 gillning