Situationen är att jag har fått ett arv på ca 160 000 som jag behöver använda till framtida utgift. Min fastighet ska få kommunalt vatten någon gång. Kanske om ett år eller senare. Jag måste ha pengarna till det men vill placera dom på något bra sätt i väntan. Tips jag fått är isk eller sparkonto.
Vad tror ni skulle vara lämpligast? Hur fungerar isk? Finns det något annat alternativ jag inte vet som kan vara bättre?
Jag skulle med tanke på att du kan behöva pengarna inom ett par år sätta dem på ett Fasträntekonto med högre sparränta hos en nischbank med insättningsgaranti.
Teckna tre fasträntekonton på SBAB på tre månader med automatisk förlängning, men med en månads förskjutning. In med 50.000 kr i november, 50.000 i december och 60.000 i januari.
Pengarna får bättre ränta än på storbankernas konton och du kan varje månad avbryta en automatisk förlängning och komma åt 50.000 kr plus ränta. På tre månader är alla pengarna ”loss”.
I vanliga fall håller jag med dig men jag upplevde en osäkerhet från TS när pengarna behövs. Kan då vara lite trist att precis ha bundit om hela summan när tillfället väl infinner sig.
Fasträntekonto låter ju bra förutom att de blir bundna. Litar inte på kommunens förmåga att förvana innan de ansluter mig så känns lite riskabelt. Hittar inte hur stor avgiften blir om jag tar ut pengar innan bindningstiden?
Obundna sparkonton. Zaver Flex har 2,60% ränta. Har dock inte hunnit testa Zaver ännu. Serafim finans har 2,50% ränta. Serafim har jag haft i många år och fungerar bra. Plus1 har jag testat och fungerar bra. De har två rörliga konton en på 2,50% ränta med max 12 st fria uttag och en på 2,40% ränta med fria uttag.
Själv har jag mina rörliga pengar hos Zaver som fortsatt verkar erbjuda marknadens högsta ränta. Med statlig insättningsgaranti behöver man inte vara orolig:)