Har pengar till kontantinsats på sparkonto utan ränta. Tänkte nu när man ändå får lite ränta på sparkonto flytta pengarna till typ Landshypotek, sbab, Svea mm. Vet ju inte när jag behöver pengarna så tänker mig konto med fria uttag och insättningsgaranti. Ngn som har tips på trygga sparkonton? Risker med detta?
Ett exempel är Landshypotek som just nu ger 1,5% ränta på sparkonto med fria uttag.
Gränsen för statliga insättningsgarantin är 1 miljon per konto (1000050 för att vara exakt)
Tycker Avanza som helhet funkar bäst för mig. Ger säkert inte högst ränta men är väldigt enkelt, ger en bra helhetsöverblick och jag slipper öppna massa konton i andra banker.
Var grymt skönt att stänga både Revolut och Lunar.
är 0,95% på resurs bank atm, men de höjer i princip varannan vecka eller varje månad.
Sparkonto med statlig insättningsgaranti är nog en av världens tryggaste finansiella produkter. När man berättar om den här sparformen för folk i andra länder så brukar de bli förvånade. Men det finns förstås en risk att banken går i konkurs och att man då får vänta ett tag innan den statliga garantin träder in och man får tillbaka sina pengar. Vill man ha både hängslen och livrem så kan man ha sitt sparkonto hos SBAB, som är ett helägt statligt aktiebolag.
Nån som har sina aningar om varför handelsbanken och swedbank ligger så högt på lite längre löptider? Det brukar ju inte vara storbanker som slåss om högsta sparränta…
Jag tänker att man vill knyta fler privatkunder till sig i tider av många små utmanare. Oroliga tider brukar innebära ökat förtroende för gamla ”trygga” institutioner.
Jag är själv bland annat shb-kund och har försökt öppna ett bundet sparande hos dem. Men jag lyckas bara komna till deras obundna sparande/3 månaders → jag lackar ur-> flyttar pengarna till annan bank ändå.
Eftersom vi är ett antal i forumet / communityn som är aktieägare i Lunar så kan jag berätta att de har en medveten strategi om att ligga överst eller bland de med högst ränta.
Varför har man det som strategi? Inlåning i sig är väl bara en kostnad om pengarna inte används till något som genererar mer pengar och inlåningsräntan brukar styras av kapitalbehovet .
Att ha som strategi att göra mer/fler affärer låter mer rimligt men då krävs det även att man stoppar in pengar på annat sätt för att få öka inlåningen ytterligare.
Inlåningskunderna tenderar att ha örnkoll på räntorna och ligger man då högt så lär pengarna strömma in oavsett om man har behov av dom eller inte, så att ha det som strategi låter lite riskfyllt i mina ögon alternativt att kreditbedömningen i andra änden behöver bli lite väl generös