Spara en del på räntekonto, vilket?

Jag har sålt av en del av mitt börskapital och tänkte lägga dessa på någon form av säkert räntekonto tills jag tror att börsen vänder och då vill jag återinvestera dem.

Vilket räntekonto hade ni valt och varför? Säg för 100.000SEK… Något jag bör tänka på förutom den uppenbara gränsen med 1.050.000 för insättningsgarantin (är tyvärr inget bekymmer för mig)? Ser att Lunar har 1.05% just nu, skall jag peta in slanten där?. Ja, jag vet att inflation på säg 5% ger -4% på ett år men tror inte fullt på min förmåga att överstiga ett räntekonto. Hjälp mig gärna tänka klart här.

Hade valt konto med fria uttag och rörlig ränta. Inte bundit.

1 gillning

Ja, tack för tips. Så tänker jag också. Skillnaden i vinst är så liten idag att det inte är värt att låsa pengarna. Vilket konto hade ni valt?

Ett sparkonto+ inom Avanza pga det är smidigt.

Tack för svar. Men säg 2 års sparande innan de hamnar ut på börsen igen. Det ger 1100kr diff på Lunar mot Avanza. Skall jag köra på Lunar då en tusenlapp med dagens info ändå är värt att lägga någon timme på att fixa. Men hittar inte om Lunar har fria uttag på sina sparkonton.

Jag är mest nyfiken på vilka dina indikatorer för att “börsen vänder” är ?

3 gillningar

Egentligen bara spekulation som allt annat. Men tittar man historiskt så har de som vill tjäna pengar tröttnat på lågkonjunkturer relativt fort så man kan få fler goda år än svåra. Kan inte detaljer men det har så klart skruvats en del på förutsättningarna undan för undan men så är min filosofiska grundtanke beträffande hög och lågkonjunktur och det är lite det jag vill bygga om mitt sparande för nu ett tag. Därav peta in en del på ett räntekonto.

Min argumentation baserar sig på oproportionerligt stor andel godtyckligt tyckande mot hur jag normalt agerar i min vardag. Ekonomi är egentligen inget intresseområde alls men inser att om man rår om sitt hus så kanske man kan gå i pension 2 år tidigare, eller få några paraplydrinkar till/år etc. så då övervinner vinsten mot kostnaden att ha en plan för sin ekonomi och exv skriva frågor här.

Jag har svårt att tro att du lyckas slå index genom att tajma marknaden (särskilt om du ska låsa pengarna utanför marknaden i två år redan nu) men lycka till, uppdatera gärna hur det går på din resa.

Tänk på att det är skatt på ränta så det blir inte så stora skillnader som det först ser ut.

1 gillning

Ja, det är kanske ett klassiskt feltänk att tro man kan tajma marknaden. Pengarna måste inte låsas i 2 år, tänkte bara flytta dem ifrån något som bara faller tills det slutar falla och jag får indikationer på att det vänt.

Har du tittat på det här avsnittet?

1 gillning

Jag har ett par tips för 2023, men istället för att starta en ny tråd tänkte jag att denna tråd passar bra att fortsätta på.

1. Avanza och andra plattformar som erbjuder sparkonto hos tredjepart skär emellan och tar en del av din ränta. Det kan va bekvämt, men t.ex. Santander sparkonto ger 2,2% på Avanza men 2,5% om du går direkt till Santander.

2. Använd en tjänst som har snabb hantering, bra översikt och smidig åtkomst. Exempel på dessa är Nordax, Klarna, Santander och säkert många fler. Du vill inte sitta med en långsam plattform som kräver en viss webbläsare eller har en dålig app. Med Klarna och Santander får du dessutom fördelen att du kan hantera ditt kreditkort på samma plats om du väljer att använda dessa. Jag har själv båda för de är bra vid online-handel och resebokningar och jobbutlägg (Santander). De tre nämnda exemplen har också generellt höga sparräntor över tid.

3. Sätt inte dina pengar någonstans med lägre ränta än skattekontot som i nuläget ger 1,6875% skattefritt! Det innebär att du ska minst kräva en ränta på 2,41% = 1,6875% / 0,7 (30% skatt på ränteintäkter).

Rörligt med fria uttag. Räntorna lär nog stiga, d.v.s bind inga pengar på fasträntekonton.
Northmill bank och SBAB ger kring 2.5% i ränta.

1 gillning