Orolig för mitt aktieinnehav

Hej! Vad tror ni ska jag sälja mitt aktieinnehav nu när kriget är igång i Ukraina, är rädd för en kraftig djupdykning eller ska man sitta lugn?

Sitt lugnt i båten :slight_smile:

Det är omöjligt att veta hur börsen kommer gå framgent.

1 gillning

Ja sälj! Då kanske börskurserna går ned litegrann så vi andra kan köpa billigare. Tackar och tar emot isåfall :slight_smile: :+1::rocket:

Börsen följer inte verkligheten…Keep Calm and keep investing.Kolla bara Länsförsäkringar tillväxtmarknad.2.4% i ryssland och fonden är uppe 0.12%

Mitt dyraste beslut någonsin var att gå ur under coronakrisen. Min bästa beslut någonsin var att gå tillbaks in. Vill inte ens räkna på hur mycket jag förlorade på velandet istället för att bara ha kvar investeringen, säkert årslöner.

Mycket viktigt: Börsen är i nuläget justerad för risken att allt går åt helvete. Alltså inte alls speciellt sannolikt. Det kan gå upp och ned några månader, men den kraftiga konsekventa nedgången kommer drabba främst Ryssland.

Behöver du pengarna snart ska du inte ha dem investerade i något med risk. Behöver du dem om 10 år så kommer du med hög sannolikhet ha fått 100% avkastning, och med 99.99% sannolikhet gått plus.

Det är inget att oroa sig för, det värsta som kan hända är att du förlorar hela eller delar av ditt innehav

2 gillningar

*93% (källa: Rikatillsammans :grin:)

1 gillning

Då användar jag som ursäkt att jag menade världsbörsen, inte Stockholmsbörsen :slight_smile:
Samt att det med utdelningar inräknat går plus med 100% sannolikhet även på Stockholmsbörsen, baserat på data sedan 1950.

2 gillningar

Det beror helt på när du behöver pengarna.

Om det är kapital du behöver inom 2-3 år så kanske du ska sälja av den delen och sätta på sparkonto med ränta och insättningsgaranti.

Om du inte behöver pengarna så bör du låta innehaven vara. Gå tillbaka och tänk varför köpte du de olika innehaven och med vilken tidshorisont. Enda undantaget är om du har svårt att sova pga den risken du upplever. Om så är fallet så bör du dra ner på risken så du kan sova bättre. Annars riskerar du att sälja av vid ännu ämne tillfälle vid en eventuellt ännu större nedgång, vilket kan göra din förlust större jämfört med toppen i början av januari.

Så hade jag tank. Hoppas det hjälper dig :slight_smile:

3 gillningar

Tips på ett bra sparkonto?

Hallå @Lelle57

Klarna 0.80 % ränta

Lunar 1.05 % ränta

Ha det fint!

Compricer har en bra tjänst.

Viktigaste är

1. Insättningsgaranti - speciellt i denna miljön
  2. Bestämma dig för bindningstid. Kanske rörligt är lämpligt i nuläget om räntorna går upp, och ev. binda senare efter ev. ränteuppgång. Spekulation.
  3. Kolla upp deras räntehistorik på respektive företags sajt så det inte är “lock ränta” som sedan sänks strax efter du öppnat kontot. Dock kanske inte alla som publicerar detta.

Jag har bra erfarenhet av Avida, Collector, Hoist och Svea med det finns såklart många fler.

Om du har andra pengar på Avanza och vill hålla det enkelt så kan deras Avanza Sparkonto+ (i samarbete med deras partners) vara ett alternativ. Dock tappar man lite ränta, rörligt i nuläget 0.55%.