Efter stadigt ras tidigare i år är Nordax Sparkonto+ genom Avanza uppe på 0,5 % igen från 0,3 %
Hurra!
Blir det några påföljder från det här som man bör hålla utkik för? Tänker nu inte på att bara dra en ny vända att jämföra olika sparkonton, men kan detta vara en indikation på vad som kan hända med bolåneräntor, räntefonder, annat?
Klarna höjde först. Behöver inte direkt ha något med allmänt stigande marknadsräntor utan mer behov av kapitalinflöde för verksamheten. Nordax kände nog av det med ett snabbt utflöde av kapital som gick till Klarna. Gick väldigt kort tid mellan att Klarna höjde och att Nordax följde efter.
Flyttade över mina Sparkonto+ behållningar till Klarna men fortsätter bevaka vad som händer.
Om någon här vet. Om man ska byta mellan de olika räntekontona på Avanza, t ex mellan Nordax och Klarna som exempel så måste de väl landa på aktie-och fondkontot mellan bytena så som jag förstått det. Finns det någon skattemässig nackdel med att placera där tillfälligt?
Haha, eviga diskussionen mellan öresoptimerare och lata jävlar. Jag hör till den sistnämnda som hellre har allt samlat på Avanza än att jaga tiondelar procent ränta
Haha ja. Förvisso! Jag har tagit ut en del från börsen nu för att vi ska köpa hus inom överskådlig tid. Så då kan det ju ändå göra lite skillnad om man binder. Men håller med. 0,5 eller 0,7 gör ju minimal skillnad.
För min del så finns det ett värde i att man får lägre ränta hos Avanza. Dels blir det mycket mer synligt när man ser skillnaden mellan avkastningen mellan de olika tillgångsslagen på en enkel överblick och man “prisar in” kostnaden på att ha dem parkerade på ett tydligt sätt.
För egen del så parar jag ihop räntekonto(n) med ISK-depåer eller KF där kontot utgör en räntedel.
Bästa sparkontot med fria uttag och utan bindningstid med ränta där man kan dela innehavet med någon? Varken Klarna, Nordiska eller Qliro verkar tillåta delat innehav. Kollade på Lunar men det kändes inte seriöst. Vill flytta delar av mitt och sambons buffersparande.
Jag hade Lunar kort för ränta. Satte aldrig in något. Tror egentligen de är seriösa och omfattas av insättningsgarantin men fick inte helt bra magkänsla. Lätt att sätta in men tog flera dagar att ta ut pga Europabetalning och grejer.
Hur som haver, jag brukar använda Compricer för att få fram bäst sparränta just nu.
Fortsätter sedan många år med Sevenday. Alltid bland de högsta med fria uttag utan bindningstid och med insättningsgarantin. Just nu 0,8 %. Har aldrig haft några problem med dem heller.
Antar att skälet till att Avanzas samarbetspartners har dålig ränta är att Avanza hellre vill att man köper aktier och fonder.