Hej. I ombalanseringen av portföljer för 2021 skriver ni att istället för att placera pengarna i räntefonder kan det vara säkrare att sätta pengarna på ett sparkonto med 1% ränta.
Kan någon tipsa mig om hos vem jag hittar ett sådant sparkonto? Varken Nordea eller Nordnet där jag sparar enligt rekommendationer från Rikatillsammans erbjuder detta.
Jag brukar kolla Compricer. Personligen använder vi Avanza Sparkonto+ och Marginalen. Båda har sina fördelar.
En stor fördel med Marginalen är att man kan öppna gemensamma konton och att man kan sätta upp stående överföringar från dem (från obundet sparkonto). Vi har så för att shunta över en större summa pengar till fonder. Det gick att automatisera helt tack vare Marginalen och Nordnet.
Sätt in pengar på ditt kort och få hela 0,75 % sparränta på beloppet du har tillgodo, upp till 150 000 kr. Dina insättningar omfattas av den statliga Insättningsgarantin.
Svårt att göra det billigare och enklare.
Inte många som behöver större buffert än 150 tusen samtidigt som man får 0.75% i ränta. 0.3% på varje köp.
Smidigt att ha buffert på kortet som man handlar med samtidigt enkelt föra över pengar på kortet.
Jag körde Klarna på 0,85% tills de sänkte räntan. Då flyttade jag till Komplett bank som har 0,85% på rörligt med fria uttag. Jag gillar när de betalar ut räntan varje månad, samt inte har långa fördröjningar eller föranmälan på uttag.
Säg nyss att ROCKER har 0,95% på rörligt med fria uttag, men har inte läst det finstilta än.
Q8 Visa kreditkort. 0.75% i ränta upp till 150 tusen sek på kortet. 0.3% när du köper något med kortet. Det borde vara bland det bästa räntefond långsiktigt? . Fungerar både som räntefond och gratis betal kort. Inte så dåligt eller hur?
Jag har min buffert hos SBAB till 0,5% ränta. Känns tryggt och säkert och dom är snabba på att registrera både insättningar och uttag.
Har dessutom bolånet där och det finns ett visst värde i att inte ha alltför många ställen att logga in på.
Något sämre ränta än vissa andra, men vi pratar om en differens på någon hundring om året för en buffert på 100k.
Jag undviker att ha min buffert på ett konto som är kopplat till ett kort. Lite jobbigt om man skulle bli skimmad och det finns 100k för någon att shoppa för.
Den risken finns och kan kännas lite känsligt. Sedan tror jag att dem pengar är ganska skyddade att man skulle få de tillbaks om det skulle hända. Det borde fungera på samma sätt som om någon skulle plocka pengar i från bank konto.
Compricer har en tjänst där du kan se bästa räntan. Länk nedan
Om man investerar på Avanza så är deras sparkonto+ i samarbete med Collector tex smidigt och lättare att flytta pengar inom Avanza, dock, med något lägre ränta än man får direkt via nischbanker som tex Collector.
Själv har jag bra erfarenhet av Collector, Hoist, SVEA och Avida
Funderar på att starta sparkonto+ på Avanza. En fundering bara, om jag binder på ett år, då kan jag inte ta ut pengarna under detta år. Men om jag om ett år vill byta sparform, är det på dagens datum nästa år som jag måste se till att ta ut mina pengar eller hur funkar det?
Enligt vad jag har läst mig till hos Avanza så kommer pengarna efter året ha gått att landa på ett konto hos samma aktör med rörlig ränta. Vill man då binda på ett år igen så måste man flytta ut pengarna och öppna ett nytt konto med 12 mån.
Detta skiljer sig åt mellan olika aktörer. Marginalen t.ex. har automatisk förnyelse på allt upp till och med 12 månader.
Jag undrade precis samma sak som du fram tills igår. Precis som Eric skrev ovan kommer pengarna (automatiskt) överföras till ett Sparkonto+ med rörlig ränta hos samma aktör när bindningstiden på 1 år löpt ut. Detta gäller båda alternativen som finns just nu för Avanzas Sparkonto+ bundna i 1 år. Jag baserar dessa påståenden på att 1) ha läst villkoren för Sparkonto+ Nordax, och 2) ha ringt Avanzas kundtjänst och frågat om det även gäller för Sparkonto+ Collector. Jag valde Nordax eftersom de just nu erbjuder högst ränta.