Det finns dock flera institut som har bunden ränta men där man ändå KAN ta ut kapitalet/bryta mot en fast procentuell uttagsavgift. Där även de de bundna räntekontona görs om till ett rörligt/fritt sparkonto med lägre ränta vid bindningstidens slut. Vi har själv så för både våra privata och vårt bolags pengar på Aros Kapital sen något år och tycker det fungerar bra under de år vi haft de.
Fördelen med Avanzas samarbetspartners är att du ser/kommer åt de på samma inloggning som Avanza. Nackdelen tycker vi är att det inte ens mot en straffavgift ska gå att komma åt pengarna om de oförutsett behöver göras tillgängliga. Sen tror jag inte heller de tar emot företagets pengar om man har eget företag.
Angående att det ofta endast tillåts en insättning så går det ofta att skapa flera olika konton bundna under olika tid så länge man håller sig över minimibeloppet. Så istället för att “fylla på” ett befintligt startar man bara ytterligare ett konto.
Kunde det inte vara klokt att växla in en del till ädelmetaller också? Får vi väldigt hög inflation med skenande priser kanske man inte har så stor glädje av 1% extra fiatvaluta. Med tanke på hur läget ser ut.
Fyller på med information på denna tråd då jag inte hittade någon bättre tråd.
Vill tipsa om sparkonto hos Northmill bank.
De har höjt sin sparränta till 0.92% på ej bundet konto.
De har dessutom riktiga konto nummer med clearing nr etc som jag vet att några här värderar.
Fullt godkänd app för denna typ av buffert konto, överföring går att göra från Northmill till ett uppsatt standardkonto, alternativt kan överföring ske till fritt annat konto via tink för banker som har stöd för tink.
Tid för överföring från konto hos Skandia banken till Northmill gick förvånansvärt snabbt. Lade in överföring på förmiddagen och pengarna fanns synliga hos Northmill kl 19 samma dag. Har inte testat överföringstid åt andra hållet ännu.
Går det att sätta in pengar automatiskt i Northmill med autogiro eller liknande? Jag vill inte göra automatisk överföring från min bank då det kostar 15kr per gång. Överföringen måsta initieras från Northmill.
Går det?
Hade aldrig hört talas om Northmill förut. Läser man på deras sida står det inget om deras historik, bara lite säljsnack om nuet. Men enligt Wiki har de ju funnits sedan 2006 och har nästan bara positiva recensioner på Trustpilot.
Min egen buffert har jag haft på Sevenday Bank i många år, då de alltid haft bland de högsta inlångsräntorna och inte varit lika snabba att sänka som andra. Alltid nöjd med hur det har funkat med hemsida, uttag, insättning, teknik. Men läser jag på Trustpilot är de flesta väldigt missnöjda. Mycket handlade om att de tagit kreditupplysningar, ringt kunden sedan, lite teknikstrul, omodern teknik etc.
Just nu har Northmill 0,92 och Sevenday 0,85 på obundet. Kanske dags att byta.
Compricer har en bra tjänst för att hitta bästa räntor.
Tips är sedan att kolla deras räntehistorik så det inte vara är lockränta som sänks strax därefter.
Vanligtvis behöver man ta en sväng in och läsa villkoren för att hitta den typen av information.
Northmills Sparkonto rörlig ränta Upplupen ränta, efter eventuellt avdrag för preliminärskatt, kapitaliseras den 31 december varje år och vid avslutande av sparkontot.
Northmills Sparkonto fast ränta Upplupen ränta, efter eventuellt avdrag för preliminärskatt, kapitaliseras vid bindningstidens utgång
Spelar det någon roll för avkastningen? Använder Sevenday som betalar ut per månad. Låter bättre, men spelar kanske ingen roll. Bara att man får vänta lite längre. Eller?
Har inte räknat på det, men mentalt är det precis som på iskn tillfredställande att se räntan utbetald varje månad och det sporrar mig att fortsätta spara
Jag måste kika på Northmill. Behöver ha kontonummer så att jag kan autoöverföra till Avanza. Har kört Marginalen för det hittills.
Någon som tycker något om Nordiska?
Tack för tipset om räntehistorik på compricer!
Det tråkiga med Avanza Sparkonto+ är att man inte kan månadsspara in i fonder med dem :S
edit. Eller hmm, Compricer visar alltså inte räntehistorik?
edit. Började göra ett delat kalkylblad för att kunna föra ner räntehistorik, men upptäckte att den här sidan har räntehistorik (står uppdaterad i november men diagrammen slutar i juni dock)
edit om Northmill: Man får alltså kontonr, så smidigt att sätta in. Däremot verkar uttag bara kunna göras genom att välja en storbank via Tink-koppling (jag minns inte om det även var så när man satte sitt standardkonto).
Sen kan man inte köra autogiro då det är ett sparkonto och schemalagda överföringar går inte att göra.