Vad är enligt er bästa bankkontot just nu med ränta & insättningsgaranti?

har just nu avanza sparkonto+ med Klarna 0.6%. Vet att jag kan få 0.85% hos Klarna om jag inte använder Avanza som mellanhand men tycker Avanza känns smidigt så har det där istället.

Vad använder ni eller vad är erat förslag? Främst högsta % men även ganska viktig hur smidig sidan/appen är så allt känns smidigt!

2 gillningar

Finns ju högre räntor, t.ex. Lunar som ger 1.05%. Finns mycket att läsa på t.ex. Swedroids fintech forum.

Själv använder vi Klarna (0.85% obundet). Föredrar att ha en miljon kr hos ett större (snart) börsnoterat företag än hos nåt random pyttelitet företag.

Nordiska 0,95

Upplever du det smidigt med klarna? hur lång tid brukar insättningar och uttag ta? Sen har jag undrat ett tag också ifall om man t.ex köper något online och väljer betala med klarna och sedan typ ‘‘betala om 14 dagar’’. Kan man dra pengar direkt från sparkontot eller måste man först ta ut det till sin bank?

Lunar har 1.05% ränta upp till 100’, man ska dock vara medveten om att överföringar från Lunar tar ett par dagar längre än vad det gör från Klarna…

Klarna är smidigt, tar typ två dagar att sätta in eller ta ut pengar, dock är deras sparkonto helt frikopplat från övriga Klarna, så du kan inte använda sparkontot för att handla än iaf…

Just att man inte kan använda det utan att aktivt ta ut pengarna är något jag tycker om. Behöver separera och glömma bort min buffert tills den behövs haha…

1 gillning

Vi använder SBAB, eftersom de erbjuda gemensamt sparkonto. Bara 0,5% ränta men superbra app och om vi gör överföring på morgonen (till ex. fram/till ICA banken) har vi pengarna på andra kontot redan på eftermiddagen.

2 gillningar

Vi använder oss av SBAB, tycker det funderar bra både hemsida och app till telefon. Har ett gemensamt konto där vi petar in pengar som är öronmärkta för köp av bostad. Ränta på 0.50%, tyvärr inget man blir rik på men syftet är som sagt säkra pengarna fram till bostadsköp.

1 gillning

Jag har använt Collector, Nordax, Bluestep, Qliro och Klarna. Tycker alla har funkat ungefär lika.

Använder Northmill bank 0.92% ränta, fria uttag, insättningsgaranti.
Helt ok app för vad det är. Ett vanligt uttag till upplagt “standard konto” går på en halv dag. Men de har även möjlighet att göra överföring via tink till banker och konton som har stöd för tink.
Kontot har “vanligt” kontonummer med clearing/kontonummer.

Årsvis utbetalning av ränta,
Kontinuerlig visning av innestående ränta

1 gillning

Sevenday bank, insättningsgaranti
0,85 % rörlig, fria uttag
1 %, 3 månader

Brukar låsa rullande häften

Vilka av dessa räntekonton har månatlig utbetalning av ränta?

Sevenday har, vet ej med öv.

2 gillningar

Med reservation för att någon ändrat villkoren…

Sevenday
Qliro
Klarna
Komplett

Jag är en kallhjärtad kapitalist ut i fingerspetsarna, men är det något bolag jag är villig att betala pengar och/eller slå knut på mig själv för att undvika så är det just Klarna. Maken till skräpservice får man leta efter.

Tror ni mig inte? Testa att ringa dem.

1 gillning

Jag vägrar att ha pengar hos klarna, undviker att handla från företag som bara har klarna som betalning. Mycket dåliga erfarenheter av klarna!

1 gillning

Testa att ringa Google eller Facebook, kommer nog inte heller gå så bra.

Varje gång jag haft problem med Klarna har det löst sig supersnabbt med deras chatt.
Fler och fler företag som går över till kundservice via chatt. Perfekt att allt är sökbart i framtiden när jag loggar in i appen, jämfört med ett random telefonsamtal som man inte minns nånting av.

1 gillning

Jag är inte frivillig kund hos Klarna, vill inte ha deras skräpapp eller dela med mig av mina personuppgifter till ett bolag som bevisligen är amatörer på dataintegritet.
Men ibland kan man inte ens välja bort dem som betalningsleverantör eller vara medveten om att de är inblandade. Förrän man får fakturan från sin kreditkortsleverantör och noterar en trippeldragning av ett rätt så dyrt köp.
E-handlaren hänvisar till Klarna, Kreditkortsutställaren likaså. Klarna tvingar dig att registrera dig som kund för att ens kunna prata med dem i chatten. När man efter ganska lång tid kommer fram är kundtjänsmedarbetaren mentalt utmanad och förstår inte vad problemet är, eller hur det ska kunna lösas, utan hänvisar till ett standardformulär för begäran om återbetalning, i vilket uppgifter om Klarnas egna referensnummer krävs för att komma vidare. Uppgifter som man inte får om man inte aktivt handlat via Klarna…

Det tog mig tre försök över chatten under två dagar att komma i kontakt med en levande individ som erkände att felet låg hos dem.

Analogin med Facebook eller Google är inte särskilt träffande. Dessa bolag tar inte mina pengar utan att fråga.

Prova med att kontakta klarnas kundtjänst och begär att få ut all information om dig som de samlat på sig, det är intressant och kan vara skrämmande.