Vad är enligt er bästa bankkontot just nu med ränta & insättningsgaranti?

Finns säkert fler, men Komplett har månatlig ränteutbetalning!

Har använt både Komplett och GCC capital.
(Just nu ca 0,85 respektive 0,90-0,95 på obundna/fria konton).

Komplett något enklare hantering, samt månatlig utbetalning av ränta. Men jag tar med i beräkningen att det ska ta någon dag med överföringar för den här typen av konton och flyttar enbart större belopp åt gången.
Lite buffert måste jag ha på närmare håll oavsett! (Avanza-kopplat konto typ Nordax+ kan ju även användas som mellanlandning för tex ISK).

Undviker också Klarna å det bestämdaste!

Hahaha…:joy::joy:

Använder CarPay, 0,55% ränta.
Eftersom jag använder deras kreditkort så är det enkelt att även ha kontot där. Bara en app/sida att logga in på. Blir för lite avkastning för att lägga tid på att jaga lite högre ränta.
Lite som att ha sparkonto+ på Avanza om man använder isk där.
Gillar enkelhet. :wink:

Annars tycker jag Klarna är ett bra alternativ, gillar företaget i stort. Enkelt och alltid haft bra service där.

Nån utöver Klarna med bindningstid bortom 1 år?

Hur fungerar det om man vill byta till ett annat konto/bank? Tar man ut pengarna och avslutar sparkontot? Om man använder dom som avanza erbjuder.

Northmill har 12 mån till 1%, och 24 mån till 1.15%

Man gör en vanlig kontoöverföring, sen kommer du vanligtvis ha kontot kvar i den andra banken.
Vill du avsluta och stänga kontot så får du kontakta banken. Själv ser jag inget problem i att ha dem kvar så länge banken inte tar någon avgift för att ha kontot.

Avida finans insättningsgarantin 0.90% inga avgifter kan sätta in ta ut hur ofta man vill

Om man ska buffertspara med i sättningsgaranti. Ska man kolla vilken bank som har bäst ränta just nu, eller vad ska man titta på. Vilken bank ör egentligen bäst just nu?

Northmill bank. Just nu 2.35% ränta på obundet sparkonto. Fria uttag med statlig insättningsgaranti. Smidig kundtjänst och bra app.

1 gillning

Ingen som använder Skatteverket som sparbank? Tydligen är inlåningsräntan där 1,6875% från 1:a februari, och det är skattefritt, så det motsvarar 2,41% hos en bank där man betalar skatt.

13 gillningar

Jag har också Northmill. 2,35 %. Tog typ en minut att bli kund.

Pratar vi sparkonto så är väl SBAB en av de med bra sparränta. 2,25% från 26/1.

1 gillning

För mig är 2% med 1 års bindningstid på Handelsbanken ett bra alternativ. Vet att det finns högre ränta men tycker att det är tillräckligt bra.

Hur funkar det med uttag därifrån?

1 gillning

Ser ut att vara enkelt: Utbetalning från skattekontot - privat | Skatteverket
Själv äger jag under 1000 SEK, så jag har inte testat.

1 gillning

Marginalen Bank - verkar ha 2% ränta

Kör på Komplett. 2,35% ränta, fria uttag, månadsvis ränteutbetalning. 1 bankdag för uttag och insättningar. Fungerar bra.

Jag har Lunar för min buffert samt SBAB för lite större banksparande.