Har någon erfarenhet av Nordiska och deras sparkonto med insättningsgaranti?

Hej!

Har just nu en del buffertspar på sbab med 0,5% i räntesats. Satt och letade bättre och hittade https://www.nordiska.se/privat som har fria uttag, ingen bindningstid med en räntesats på 0,9% och statlig insättningsgaranti. Har dock aldrig hört talas om dem tidigare. Är det någon som vet om de är något att lita på?

1 gillning

Hej!

Jag har mina sparpengar hos Qliro för närvarande. Har haft dem där ett tag och just nu ger de 0,8% med fria uttag. Hade hos Volvo förut med mitt Volvokort men flyttade till Qliro när de sänkte räntan på Volvo. Har inte tittat runt mer efter det.

Inget strul med att ta ut pengar osv hos qliro?

Har också Qliro, har aldrig varit nåt strul.

Har haft konto hos dem. Inga bekymmer.

1 gillning

Bara för att vara säker. Menar du qliro eller nordiska nu? :slight_smile:

Båda två :grinning:

Jag har genom åren använt ett tiotal av de här nischbankerna med insättningsgaranti.
Du hittar många på Compricer.
Samtliga har fungerat utmärkt.

1 gillning

Ett tips är att alltid kolla upp det på Riksgäldens hemsida.

Där blir det väldigt tydligt om insättningsgarantin gäller:

Tack! Är insättningsgarantin den viktigaste punkten att titta på anser du, när man väljer sparkonto?

Ja, absolut. Därefter avkastning.

1 gillning

Kul att du frågade David! Jag är i samma tankar, har SBAB och tittar efter bättre ränta. Hittade också Nordiska. Vad blev det för din del? Vet du eller någon om man får ett kontonummer hos Nordiska eller ska man strula med bankgiro och OCR-nummer vid insättningar?

Jag har Nordiska flex plus, 0,9% sparränta. Vid insättning är det bankgiro och ocrnummer.

Det är bankgiro och ocrnummer vilket gör att du inte kan ha stående överföringar utan måste manuellt göra en inbetalning varje månad. Jag valde därför ett konto på avanza istället med 0,65%. Då har jag allt samlat på samma ställe och mitt spar på sparkontot är relativt litet så de extra procentenheterna hos nordiska skulle inte göra så mkt ändå.

1 gillning

Kör själv sevendayday bank med 0,85% rörlig ränta. Aldrig haft nå problem och räntan kommer in månadsvis istället för årligen som många andra. Har historiskt legat i toppen på rörlig ränta och verkar ha starka ägare från vad jag läst samt insättningsgaranti.