Seriösa banker med bra sparkonton

Hej,

Med risk för att återupprepa ett säkert ofta förekommande ämne.

Jag kommer att få ca 2 milj som jag ännu inte vet om jag behöver använda inom 2-3 år. Jag vill alltså säkra dessa och har kommit fram till att ett sparkonto med hyfsad ränta är helt ok.

Det är en djungel därute med nischbanker av olika slag. Har någon något bra tips på bank med rölig bindning och ränta (2-4%), insättningsgaranti och månadsvis ränteutbetalning.

Tacksam för hjälp
J

1 gillning

Alla banker är bra som har insättnings garanti. Själv har jag Lea bank och Multitude bank fungerar riktigt bra månadsutbetalning ränta. :+1:

4 gillningar

Jag kör rörlig ränta eller binda max 3-6 mån

1 gillning

Det är bara att välja vilken nischbank som helst med insättningsgaranti.

Jag har provat de flesta och alla fungerar bra.

Hoist som har högst på bindningstid 3 månader och 6 månader har jag haft sen 2009.

Jag skulle ha delat upp så att du har minst 2 olika nischbanker.

Förslagsvis rörligt och bundet 3-6 månader.

4 gillningar

Eftersom insättningsgarantin är på 1 050 000 per bank, är det inte fel att fördela summan på åtminstone två olika banker.

6 gillningar

Multitude använder jag sedan några år. Funkar jättebra och har hittills legat i topp på både rörliga och fast 12-24månader. Sen är Aros pålitliga men har halkat efter lite nu men där e årsränta. Brukar kolla 1gg i månaden och flytta runt lite då man ändå inte kan ha alla ägg i samma korg. Skulle provat Saldo nu men det var såmmycket keångel med Trustly så kändes inte bra…
Mvh
Veronica

1 gillning

Håller helt med @VeronicaW. Multitude har även fördelen att de väntat med räntesänkningar för existerande kunder. De har även den snabbaste hanterigen jag varit med om, har lyckats få pengar till Multitude och sedan tillbaka till mitt lönekonto på en och samma dag :slight_smile:

Med Saldo bank måste man vara beredd på en ovanlig krånglig ansökningsprocess, och att lämna ifrån sig ovanligt mycket persondata. När det sedan gäller insättningar, uttag, bindningstider och räntesatser är mina egna erfarenheter dock ännu så länge klart positiva.

2 gillningar

Finns alterntiv som t.ex. SaveLend uppe mot 5% & Kameo också (10%+ men har varit.svårt för mig att få tecknade krediter där (man lånar ut), men även Klarna t.ex. kan man få runt 2.75%.

Värst är ju typ e-sparkonto på Swedbank eller dylikt.

1 gillning

Kan vara bra att poängtera vilka alternativ som inte täcks av insättningsgaranti när du tar upp sådant.

2 gillningar

Jag öppnade precis ett sparkonto på Norwegian verkade ha högst ränta just nu utan att låsa pengarna (Runt 3% rörlig ränta.)

1 gillning

Är själv tveksam till alternativ med tillagda begränsningar, t ex när det gäller uttagstid eller maximalt antal kostnadsfria uttag.

1 gillning

Seriösa banker med bra sparkonton

Som alternativ till att välja "SaveSpend MegaSpar FutureFramtid"s sparkonto med 3,0999% ränta och fria uttag på helgfria söndagar så tycker jag att SBAB är ett bra val. Visst, du kanske får 7 000 kr i mindre ränta per miljon efter skatt, men du har en seriös motpart med noll risk för strul. Även fasträntekonto med bindningstid på 3 månader är inte ett dumt val hos de större bankerna, t.ex. Skandia (men även Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea erbjuder >2% med tre månaders bindning).

2 gillningar

Lyckades inte göra ngn insättning på Saldo trots mycket tålamod och ringande till både Saldo och Icabanken. Vid samtal med Saldo fick jag sedan ett" nödfallsinsättningssätt" som skulle gå via ett Saldokonto hos Lunar såg det ut som på BIC koden jag fick och läste sedan igenom Saldos s.k insättningsgaranti ( i Litauen( och där fanns femtioelva olika “undantag” för utbetalningsgarantin så det kändes inte super måste jag säga. Avstår det faktiskt. Däremot är Northmill grymt smidigt med ett slags kontantkort paralellt med sparkontot som tar några sekunder att hantera/ta ut/överföra osv, utan växlingsvgifter och valutapåslag och annat trams som ör helt perfekt när man reser. Hyfsad ränta och ränta även på “kortpengarna” som utbetalas varje månad. Dom har iochförsig oxå halkat efter lite med räntesatsen sista tiden men rekommenderar det varmt annars. Imponerande smidigt!
Visst kan man ta med både SBAB och flera andra men egentligen bara om man vill låsa pengarna 3-6 månader och det var ju inte det som efterfrågades av trådskaparen vad jag förstod heller. Men fakta kvarstår, Multitude har skött sig ypperligt och har verkligen gjort sig förtjänta av en rekommendation då de motsvarar det som efterfrågas och dessutom är enormt snabba och lätthanterade med en bra app och inget krångel med något hittills.

1 gillning

När jag hade SBAB så var det inte så enkelt med större överföringar. Jag behövde ringa de för att fixa det och det är ofta lång kö.

1 gillning

Moank har 2,8 % på deras Flex plus. Insättningsgaranti och fria uttag.

1 gillning

Att inte välja nischbanken med högst ränta, så länge de har insättningsgaranti, är som att elda upp pengarna. Ingen har någonsin i detta land förlorat pengar på ett bankkonto med insättningsgaranti.

Det är bara att titta här och välja bindningstid.

Det enda att ha koll på är om de har restriktioner, tex har en del 30 dagar fördröjning på uttag.

4 gillningar

Med så mycket pengar hade jag valt en bank med riktigt kontonummer och inte någon där du sätter in med Swish eller ocr. Sen kanske er är bra att ha flera banker i och med att du överstiger insättningsgarantin.

1 gillning

Om du ska sätta in 1 MSEK på bankkonto så är Rocker den bästa räntan som jag har sett i år. Deras premiumpaket som kostar 99 kr per månad ger nu 3,6 % utan bindningstid på kapitalet (men du måste binda dig för 99 kr per månad i 6 månader). Det åtminstone 0,6 % över Bank Norwegian vilket blir 6 000 kr mer per år i oskattad ränta. Månadsavgiften blir ungefär 1700 kr (justerat till före skatt) så det blir inte ändå 4300 kvar.
Räntan betalas inte ut månadsvis utan per år.

1 gillning

Får man fråga varför? Handlar det om mycket pengar kan jag tycka att en fördel med ocr är att man direkt ser mottagarnamnet när man matar in pg/bg-numret i sin ordinarie bank, vilket man inte gör när man för över till ett “riktigt kontonummer”.

Ur säkerhetssynpunkt behöver det inte vara en nackdel att ens pengar finns på ett konto som inte är tillgängligt utifrån på samma sätt, även om jag själv inte ser någon avgörande skillnad när det gäller detta.

Säkerhetsmässigt tror jag det generellt är viktigare att pengar inte alltför enkelt kan föras över - direkt eller stegvist - till ett konto som man själv inte äger, t ex i en bedrägerisituation.

1 gillning

Med ocr kan du aldrig spara det vid överföring från din huvudbank. Det kan du däremot om du har ett riktigt bankkonto. Om du även önskar att någon sätter in pengarna direkt på kontot är det smidigare att de har ett bankkonto än att de ska göra en bankgiroinbetalning - det är lite Kalle Anka!

1 gillning