Hej, jag har i dagsläget Handelsbanken för allt mitt sparande förutom Avanza för fonder. Jag håller på att bygga upp buffert igen efter en akut renovering och undrar nu om ni har tips kring hur jag bör tänka kring sparandet där. Ser att det finns alternativ med konton som har ränta, men det känns som en djungel. Räntan känns ju dock lockande.
Jag vill inte binda mina pengar och jag vill kunna göra fria uttag utifall man måste. Det ska liksom inte vaea krångligt att komma åt pengarna om det behövs.
Har ni tips? Övriga småsparanden vill jag ha kvar på handelsbanken (har flera konton för att “budgetera” med). Kommer handelsbanken titta snett på mig om jag tar in annan bank?
Jag rekommenderar Borgo med månatlig utdelning av räntan. Just nu 2,5% rörligt (blir lite högre eftersom du får ut pengarna varje månad) eller 2,75% fast 3, 2,65% fast 6 månader.
SHB behöver ju inte veta att du har sparkonton i andra banker.
Tack för svaren! Jag är väl lite gammalmodig som är lite nervös kring banker jag knappt hört talas om… Men är det lika säkert som en “vanlig” bank?
Och angående handelsbanken så ser de väl att jag aktivt flyttar iväg pengarna till annan bank? När det ska förhandlas om bolån och sånt så kanske det inte blir lika fördelaktigt om jag inte har något större sparande hos dem?
Sålänge de har insättningsgaranti så är det samma villkor och säkerhet som hos vilken storbank som helst.
Man tjänar oftast inget på att vara alldeles för “lojal” mot sin storbank tyvärr.
Jovisst, det ser de säkert. Men pengar på sparkonto hos handelsbanken påverkar nog inte särskilt mycket. Bankerna brukar vara mer måna om att man har sparande i fonder, tjänstepension och försäkringar hos dom för att eventuellt få lite extra ränterabatt. Det är ju där de kan håva in pengarna på dig så att säga.
Finns ju andra banker att ha sitt bolån hos också om de skulle krångla…
Det kan ju även vara så att eventuellt sämre bolåneränta, kan vägas upp av bättre sparande, avkastning, och sparränta på en annan bank.
PRA Spar har högre ränta än storbankerna samt insättningsgaranti. Kommer inte ihåg exakt vad räntan ligger på just nu, men använder den själv av denna anledning.
Avanza har sparkonto med OK ränta om du vill hålla det enkelt med nuvarande banker. Notera dock att deras samarbeten med Sparkonto+ kommer att stänga ner.
Alternativt om du kan tänka dig en kortare bindningstid så har Handelsbanken 3 mån rullande fasträntekonton. Men det kräver ju viss framförhållning på utgifterna.
Titta annars på Compricer som @MattiasA90 länkade till ovan.
Nej, din nuvarande bank kan inte bli sur för att du väljer att spara med bättre ränta. Handelsbanken är ju en seriös bank
Tack för svaren!
Kikar runt lite och tänker att mest fördelaktigt bör ju vara en bank som betalar ut ränta varje månad istället för år? Eller hur skulle ni tänka kring det? Beror väl på hur många procent det handlar om men rörlig ränta kan ju ändras under årets gång i vilket fall.
Räntor anges i effektiv ränta och då är effekten av utbetalningsfrekvens inbakad.
Om det är rörligt ränta kan man dessutom visa att, vid samma effektiva räntesats, att ett konto med högre utbetalningsfrekvens förlorar vid ränteförändringar relativt ett konto med lägre utbetalningsfrkevens. Effekten är dock absolut minimal. En större (fortfarande minimal) förlust kommer av att dragen skatt påverkar ett konto med högre utbetalningsfrkevens än ett med lägre, antaget samma effektiva ränta.
Velar mellan Lea Bank och Borgo. Någon som provat båda och kan jämföra? Jag har läst recensioner om dem och de som är missnöjda klagar på exempelvis att det var krångligt att göra uttag. Det vill jag ju inte vara med om när det kommer till buffertsparande…
Jag gjorde ett sparkonto på Morrowbank i söndags som blev godkänt direkt och pengarna var där redan på måndagen.
3% ränta. Inga avgifter. Fria uttag som det inte ligger någon fördröjning på utan sker inom 1-2 bankdagar.
Ränta betalas månadsvis.
Enda nackdelen är att jag från Swedbank inte kan ha en återkommande överföring till ett plusgiro-konto. Tog dock inte lång tid att lägga in 12st så hela året är fixat.
Har provat båda och har inte upplevt några problem. Eftersom de för närvarande erbjuder 2,75% resp 2,5% för obundet sparande så hade jag låtit räntan avgöra. Själv hade jag dock inte begränsat mig med dessa två utan även tittat på de två som ligger högst räntemässigt, på 3%. Den ena, Hoistspar, hade jag valt bort pga att de sänker till 2,6% på tisdag. Den andra, Morrowbank (insättningsgaranti från Norge), hade jag nog själv valt som rörligt konto i likhet med @Korven ovan. Inte heller Hoistspar eller Morrowbank har jag upplevt några problem med.
Även om jag läste att du inte vill binda dina pengar, så skulle jag i alla fall funderat på om inte fördelarna med en högre ränta och att slippa bry sig om ytterligare räntesänkningar skulle kunna motivera att låsa en del av pengarna. Det i mina ögon mest attraktiva fasträntealternativet just nu är 3 månader till 3,15% hos Hoistspar.
Finns det något företag som har uttag via Trustly? För såg precis att Montrose har uttag via Trusly, dock har de inget sparkonto. Men själva upplägget med Trustly eller motsvarande med direktuttag tycker jag är en game changer. Då slipper man vänta 1-2 dagar på sina pengar.