Hej.
Tacksam för tips på en bra sparkonto med:
-
rörlig ränta
-
fria uttag
-
ingen bindingstid
-
statslig garanti
-
uttag samma dag eller senast dagen efter
Tack ![]()
Hej.
Tacksam för tips på en bra sparkonto med:
rörlig ränta
fria uttag
ingen bindingstid
statslig garanti
uttag samma dag eller senast dagen efter
Tack ![]()
Nortmill 2% ränta.
Dagen efter vadå?
Swedbank e-spar
Helt sjukt att något sådant existerar.
Borgo 2.45%
Använder Borgo 2,45% ränta fria uttag
Och Zaver 2,65% ränta låst på 3mån
Uttag brukar ta 2dagar hos bägge
Gillar att du ser intjänad ränta varje dag på båda två nätbankerna
Har tagit nån dag längre att få pengarna insatta på kontona
Jag är nöjd med MorrowBank, har just nu 2.65% rörligt men nya kunder erbjuds 2.40%.
Tog ut pengar på natten och de var inne samma dag, man får även räntan utbetald månadsvis, gött mos!
Enda negativa är att det kan ta några dagar innan man får svar på mail.
+1 på den. För mig räckte det att höra av sig till kundtjänst så fick även jag 2,65 % men jag hade haft konto där länge. 2,40 % är ändå en bra ränta för helt rörligt med fria uttag.
Jag kör SBAB för att det är good-enough och jag slipper jaga den absolut bästa räntan.
Uttag kommer samma dag eller dagen efter beroende på tid på dygnet jag lägger ordern mot dem.
För mig räcker det med en helt OK ränta (1,25% och går upp/ned med riksbanken) på mitt buffer/semester sparande. För mitt långsiktiga så kommer det ändå ligga på börsen så där är det mer värt att lägga min energi ![]()
Just på rörligt är SBAB med 1,25 % ränta inte speciellt bra. Deras fasträntekonton är mer konkurrenskraftiga. Morrowbank har jag haft ett större belopp på sedan 2023 och de har konsekvent haft en av de högre räntorna på marknaden. I övrigt håller jag med dig om att det knappast är värt att jaga den sista tiondelen av en procent. Men om du jämför 1,25 % med 2,4 % på ett belopp av 1 MSEK så är det nästan 1000 kr i månaden före skatt. Och så har det varit i åtminstone 6 år om man har velat ha rörlig ränta.
Pga låg riskaptit sedan Trumps återkomst har jag valt att ha en stor del av mitt kapital på räntebärande konton. Att flytta mellan olika banker är relativt tidskrävande i kalendertid om man ska flytta stora belopp.
Plus 2!
Jag hörde av mig till kundtjänst och fick 2,65 utan att ens ha ett konto skapat, så det skadar inte att fråga ![]()
Helt rimligt i ditt fall. Jag sitter inte på kontanter i samma utsträckning utan har min semesterkassa och husbuffert på kontot. Ungefär 150K-200K gemensamt, så mina incitament är lägre. Gillar också gränssnittet och att jag och frugan har full gemensam koll på kontot.
Så jag är strategiskt lat med den påsen pengar ![]()
Attans missade denna har 3 månader fasträntekonto hos bluestep för 2,71 men då är det ju inte fria uttag tyvärr.
Har tidigare haft allt på börsen men tänker jag borde följa mina egna råd att ha 3 månaders lön som buffert ![]()