Jag har tillsammans med tjejen startat ett företag (aktiebolag) som sedan start generat vinst i bolaget
Detta har nu lett till att vi har en större summa på vårat bankkonto, vi har idag SEB som bank. Som jag tolkat det är kontot där våra pengar på helt utan ränta.
Således till min fråga:
Vilket företagskonto ger idag bäst ränta? Krav att kontot har insättningsgaranti!
Ja, det stämmer men dem slutade det med vid årsskiftet. Jag skrev ett blogginlägg om sparkonton för företag i november och då var Aros bäst på rörliga sparkonton. De är sannolikt fortfarande i topp. Jag har precis skickat in papper till dem för att att starta upp ett spar där. Lite yxigt att man måste skicka in en bunt papper som ska vidimeras och fixas med, men så fick det bli. Bästa sparkontot för företaget! - Pensionsguiden
Jo, ett företagskonto vet jag att man behöver. Det kopplas till 1930. Sedan finns ju andra nummer som du kan koppla till övriga konton, t.ex. 1940. Övriga konton kan vara lite vad som helst där du får in eller har pengar, enligt specificering av dessa konton.
Men du pratade om ett “sparkonto”. Om man då har ett företagskonto via t.ex. SEB eller ett bokföringsföretag, t.ex. Bokio, är det alltså ett krav att sparpengar och annat måste komma till ett renodlat företagskonto nummer 2?
Det var mest ett exempel på att jag vet vad ett företagskonto är.
Jag tänkte mest på intäkter och utgifter för det kontot. Och att när du pratade om sparkonto, så tänkte jag spontant att du även kan ha det på ett icke företagskonto, så länge det är i firmans namn.
Ja, att ha samma bokföringskonto för pengar som ligger på flera olika reella konton är ingen bra idé.
Hej,
Har haft Aros i flera år nu och dom är min favorit faktiskt. Allt har fungerat prickfritt, dom vimsar inte med räntan stupikvarten, har kunnig och hjälpsam personal, agerar snabbt vid både uttag och insättningar och har en genomtänkt enkel och lättfattlig hemsida där man fixar allt på sekunder. Inga dolda buggar eller hemligheter vad jag upptäckt hittills iaf. Till skillnad från en relativ nykomling i bankbranschen som jag försöker testa privat. Rena katastrofen där än så länge med allt ifrån krånglig app till bristande info och kundtjänst som är rena lotteriet mellan totalt felplacerad personal till rätt okej. Exempelvis framgår inte aktuell sparränta i samband med ditt kontonummer… Den får man leta upp med hjälp av google i en “prislista(???) och hoppas att man hittat den som gäller då det finns massor av” gamal"inaktuell info, t.o.m i samma “annons” från banken ifråga gällande just räntan som sägs gälla belopp upp till 100k respektive 1050k…blev t.o.m ombedd att hålla en “trevlig ton” av kundtjänst via mail/chatt när jag började tappa tålamodet efter att ifrågasatt danskt telefonnummer till kundtjänst i appen, trots att det efter diverse googlande visade sig finnas ett svenskt telefonnummer… Men deet fick jag INTE veta. Mycket märkligt alltihop. Om dom har sparkonto för företag har jag inte tagit reda på än dock då det inte verkar speciellt förtroendeingivande när kundtjänst bara bombar folk med fåniga emojis istället för att svara på konkreta frågor. Dom har nog ganska lång väg att gå i vilket fall.
Jag har i övrigt sökt med ljus och lykta efter vettiga sparkonton för företag och provat Resurs, SBAB, Landshypotek, Marginalen och Collector men alla dessa har f.n 0.4-0,55% ränta på rörliga konton med fria uttag vilket är för dåligt, enligt mig. Är det någon som har några andra förslag?
Mvh
Veronica
@VeronicaW Bra, jag ska testa att öppna ett konto hos Aros.
Gällande Lunar så har de mycket kvar. Testar nu dem utan större problem. Förstår det som att bristerna ligger både hos Lunar och hos övriga banker.
Rent allmänt så bör man hålla god ton till personal på företag då det oftast är strukturella problem, förstår om du blir tillsagd. Men förstår frustrationen. Håller tummarna att Lunar steppar upp framöver.
Fint. Tror du blir nöjd.
Jo, jag är både hövlig och ödmjuk normalt, och särskilt mot människor jag inte känner. Men, i det här fallet handlar det inte riktigt om strukturella problem. En enkel fråga, låång väntan, till svarslös personal, som sedan säger goddag yxskaft… Men kom igen, det är en BANK vi pratar om, inte en fritidsgård för tonåringar…även om det verkar vara sådana kunder man av ngn outgrundlig anledning vänder sig till. Nåågon liten form av ordning vill iaf jag kunna skönja om jag skall lägga mitt framtida levebröd där. Har svårt att tro att jag är ensam om det. Men som sagt, jag undersöker alltså fortfarande om det finns fog för alla dessa negativa omdömen som florerar kring denna bank och efter en dryg månads analyserande måste jag nog iaf till en betydande del konstatera att dom behöver ett bra tag för att få ordning på denna uppfinning. Absolut att banksektorn här verkligen behöver konkurrens innan alla “vanliga” människor blir totalt överkörda, men detta? En häpen emoji och en full i skratt hade nog banken ifråga använt sig av för att uttrycka min känsla såhär långt. Märkligt är det hursom. Aldrig upplevt ngt liknande,ännu iaf. Jo, jag gör ett nytt försök om ett år, om det inte dyker upp ngt annat eller Aros, Bluestep, Sevenday, de 3 norrmännen m.fl tar upp kampen om kapitalet som ev. ligger och dräller. Oom dom behöver det villsäga…
Ha en fortsatt go kväll och lycka till med Aros.