Jag söker efter rekommenderade räntesparkonton och gärna folks erfarenhet av dessa.
Vet att det finns listor som Compricer osv, men är intresserad av era tips och erfarenheter.
Söker totalt 7 konton där jag vill lägga in max för insättningsgarantin.
Har idag:
Erik Penser - 0,85% (räntan betalas ut årligen)
Klarna 0,75% (månadsvis)
Santander 0,75% (årligen)
Har tidigare haft de olika sparkontona på Avanza men känns omotiverat just nu och funderar på att flytta pengarna från Santander pga av den låga insättningsgarantin och att jag helst har pengarna i Sverige.
Att det är mycket pengar att ha i räntesparkonton, det vet jag - behöver inte de kommentarerna. En del ska in i skatt och resterande ska jag ha där tills jag bestämt hur jag ska investera / börsen går ner. Jag har exponerat mot börsens värdering som det är genom innehav.
Det kanske finns en bra uppdaterad lista här men hittade inte när jag sökte. Tipsar någon om en sådan lista så stänger jag ner tråden.
Använder Klarna, SBAB och Coop/MedMera.
Klarna har du koll på.
SBAB: “Publikt kontonummer”, ränta årsvis
Coop/MedMera: Inbetalningar genom PG, ränta årsvis
Tar 1-2 bankdagar innan uttag kommer in på mottagande konto.
Annars gör de vad de ska och känns tillräckligt stabila.
SBAB har jag ett konto liggande sen gammalt men 0,5% ränta känns lite väl lågt.
Coop/MedMera har jag faktiskt öppnat ett konto men inte överfört något kapital till, men det verkar vara ett av konto jag kommer använda mig utav.
Jag använder Nordiska just nu. Rörligt, 0,95% ränta, årlig utbetalning, täcks av insättningsgarantin (kollade Riksgäldens register), fria uttag. Har inte något att anmärka hittills förutom att det är lite omständligt med OCR. Har fört olika summor fram och tillbaka några gånger, inget anmärkningsvärt.
Jag kör Qliro. Samma upplägg som Klarna. Du får ha ett rörligt, sedan får du bara lägga till fasträntekonton. Det rörliga har just nu 0,8 % med månadsutbetalning.
Vad har jag missat? Har själv konto på Santander (dotterbolaget i Norge) och tänker att insättningsgaranti på 100.000 EUR är i paritet med insättningsgarantin i Sverige på 1.050.000 SEK.
Använder Svea Ekonomi, Collector och mest Aros Kapital. Tycker Aros är bäst av de tre.
1: flera olika korta bindningstider
2: GÅR att bryta och ta ut bundna pengar
3: pengar förs över till obundet men räntebärande konto när bindningstiden är slut
4: funkar även för vårt företag med samma inloggning
Just nu har väl “vårt” Lunar 1% utan att binda med utbetalning månadsvis. Dock bara fram tills årsskiftet och bara upp till 100 000kr - sedan vet vi ju inte vad som händer
Problemet med Lunar är väl fortfarande att man måste göra en internationell överföring om man vill ha ut sina pengar till ett svenskt bankkonto, visst om man bara använder Lunar kortet så är det en sak men om man vill göra något annat med pengarna kostar det 50kr (mottagande bank betalar och bankerna belastar oftast kunderna med detta, iaf SEB som jag har) Eller har detta ändrats?
Jag har också SEB och skulle inte bli ett dugg förvånad om de med näbbar och klor försöker klamra sig fast när de håller på att bli omsprungna av uppstickare. Både SEB och ICA-banken har vid tillfällen blockerat kortbetalningar till Revolut för att ta något konkret exempel. Så klart tar de ut varenda avgift de kan om jag skulle gissa.
Således passar inte Lunar alla lägen kanske, men förtjänar ändå att nämnas väl inne på sparkonton. Om du har 100k på ett konto med 1% ränta istället för 0.7% ränta tjänar man ca 300kr mer om året om jag inte räknar fel och således större än de där 50kr, men ändå (och nu är det ju inte ens säkert dealen kommer gälla i ett helt år).
Jag har haft Lunar några månader och maxat kontot. Tog ut hälften och mindre summor i samband med olika köp och investeringar. Men har aldrig fått några avgifter på det från nån av bankerna. Pengarna kom in på mitt Swedbank konto efter 3 dagar som Europabetalning.