Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Läst runt lite och funderar på att skaffa Lunar som sparkonto. Mest eftersom dom har högst ränta (?) dock endast max 100k om jag förstått det rätt. Tror inte jag kommer behöva mer än så i ett sparkonto men skulle det behövas så kan man ju lätt ha resten på typ Klarna sparkonto.

Då får man även ett Lunar kontokort. har jag förstått det rätt att när man använder det kortet så dras det pengar från sparkontot?

Vad har ni för egna erfarenheter av Lunar sparkonto och kontokort? Samt kanske några för och nackdelar

Det enda jag stör mig på är att dom inte har svenska konto vilket gör att överföringar till svenska banker sker via en utlandstransaktion, vilket gör att det tar lååååååå tid (närmare en arbetsvecka, oändligt långsamt om du jämför med att swisha in pengar till kontot).

2 gillningar

Om jag läst rätt så kan man swisha in till Lunar konto? Men uttag görs via banköverföring

1 gillning

Jag skaffade nyss också ett konto hos Lunar pga höga räntan.
Man kan lägga in olika sparmål och allokera pengar dit. Jag antar att dessa pengar då inte finns disponibla för kortdebiteringar. Har själv lagt in en slant och reserverat hela beloppet eftersom jag ändå inte tänker använda kortet.

Insättningar görs med Swish eller kontokort och uttag med banköverföring.
Jag gjorde en testöverföring till mitt Nordea-konto. Transaktionen inlagd mycket sent onsdag 5:e och fanns på mottagarkontot fredag 7:e. Så det gick smidigt.

2 gillningar

Försökte öppna konto men de kräver mobilt bankid så de ville inte ha mig som kund tydligen.
Vad jag läst är de inget jag kommer sakna iofs.

De har höjt gränsen på räntebaserat sparbelopp till 1miljon på senaste tiden. Som jag förstår kan du ställa in vilket konto pengarna ska dra ifrån när du använda kortet. Största fördel är att räntorna betala ut varje månad.

1 gillning

Positiv utveckling i mina ögon.
Transaktionstiden verkar ju va rimlig, tror inte min nuvarande nischbank (Sevenday) är snabbare än det där.
För den som vill jämföra priserna.

Kanske så att det är värt göra en flytt nu faktiskt :face_with_monocle:

Som tidigare nämnts så stöds insättning med Swish, vilket då alltså går direkt. Samma sak med överföring via betalkort.

Det var så först men har nyligen höjt till ett belopp som verkar motsvara gränsen för insättningsgaranti; 1 050 000kr.

Ditt digitala bankliv måste vara jobbigt. Att logga in eller bli medlem med bankid skulle jag säga är oerhört vanligt.

3 gillningar

Det va uttagen jag syftade på som jag tycker tar lite onödigt lång tid, men det kanske är fixar nu?

Det tar 2-3 dagar att ta ut pengar. Ungefär lika lång tid som det tar från sevenday som någon skrev ovanför.

1 gillning

Vet någon om man kan överföra pengar från Avanzas Klarna Sparkonto till Lunar kontot?
Om ja, hur?

Jag skaffade Lunar för sparkonto. Men är ju helt värdelöst att jag måste göra en utlandsbetalning för att flytta över pengar till kontot. Det medför avgifter jag inte är villig att betala.
Swish och Kortbetalning är inte tillräckliga

Enligt Lunars Sida så ska det gå att använda kort?
Men jag har inte en aning, står i begrepp om att skaffa själv, men är lite tveksam.

Länk.

Kort funkar säkert. Men de flesta kort-utfärdare skulle ej släppa en transaktion på 1 miljon kronor.

Kan man överföra från Avanza sparkonto direkt till Lunar?

Tveksamt. Tror ej Avanza låter dig göra utlandsbetalningar och växlingar till DKK.

Senast jag kollade Lunar så ville de ha sjuka mängder privata data som går långt utöver vad de behöver hämta in som bankverksamhet. Har det ändrats?

Nä, säkert sant om man har för avsikt att skicka så mycket pengar på ett bräde.
Vilket jag aldrig skulle göra, tänk om man skriver fel kortnummer eller liknande.
Skulle inte göra en banköverföring med så stora belopp på ett bräde heller.

Disclaimer: är delägar i Lunar, så jag är lite mer insatt än vad andra är.

Lunar håller på och fixar det med utlandsbetalning. Det handlar om att bli anslutna till riksbankens RIX-system. Med tanke på att man först landade i Sverige runt halvårsskiftet förra året, så är ambitionen att det ska bli gjort under 2022. Enligt senaste infon från Mats som är Sverige-chef så är det något som jobbas på.

Angående avgifterna - Swedbank tar 1.50 SEK för det, vilka avgifter tänker du?

3 gillningar

Var inte ens medveten att mina SEK skulle omvandlas till DKK kronor!
Det nämns ju inte på deras sida ang denna konvertering