Skandiabanken tar 25kr (nej rättning 50kr!) och kan endast överföra DKK (eller EUR) till deras danska konto, vilket skulle betyda växlingsavgift också.
Det dras inga avgifter om man swishar in pengar till Lunar? Eller antar jag fel?
Någon som vet om Lunar tar några avgifter vid uttag/banköverföring tillbaka till svensk bank?
Jag har öppnat en konto och swishat lite pengar för att provar, flyttat en del över till investment kontot och köpt lite aktier, men hittar varken aktierna eller avräkningsnotor.
Jag har inte beställt kort än🤔
Kan du (tobiasax) kolla om du fick betala för utländsk överföring enligt Nordeas prislista då du testade att göra denna banköverföring från Lunar? Alltså, om överföringen räknas som “EU-betalning” eller “Övriga betalningar”. Tack!
OK, bra! Då borde överföringen räknas som “EU-betalning” på Nordea-språk enligt bilden i mitt inlägg ovan (“EU-reglerad betalning” på SEB-språk, troligtvis). Tack!
Enligt Lunars kundtjänst kallas överföringen från Lunar till Svenskt bankkonto för en “internationell överföring (i sek)”, dock inte SEPA-betalning vilket borde betyda 40 kr i överföringsavgift till Skandiakonto (ska dubbelkolla med Skandiabanken imorgon då jag ämnar byta från Nordea till dem).
Blir tokig på att nomenklaturen i finansvärlden (Norden/EU) skiljer sig mellan olika aktörer på marknaden. Som gjort för att man inte ska förstå. Men som Mr Bolmeson redan informerat om i tråden så försvinner ev överföringsavgifter förhoppningsvis någon gång under 2022 om Lunar’s RIX-ansökan går igenom.