Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?

Mina SEK har inte växlats till DKK. Jag har inte betalat några växlingsavgifter och summan på kontot är lika mycket som jag satt in.

Edit: Jag skrev till kundtjänst och frågade för att vara helt säker. Återkommer när jag fått svar.
Det sker ingen valutaväxling enligt kundtjänst.

3 gillningar

Kan du säga något om p2p tjänsten som kommer snart @janbolmeson ?

Skandiabanken tar 25kr (nej rättning 50kr!) och kan endast överföra DKK (eller EUR) till deras danska konto, vilket skulle betyda växlingsavgift också.

Edit: Skandiabanken tar 50kr

1 gillning

Det är Lendifys tjänst som de köpte förra året. Är det något specifikt som du tänker på?

1 gillning

Okej nej jag såg det i appen och tänkte passa på att fråga.

Det sker ingen valutaväxling.

Från Skandiabankens GUI så kan jag bara instruera dem att överföra EUR eller DKK. Så, någonstans kommer det att växlas utgår jag från.

Skriv till deras kundtjänst och fråga. Jag fick svar på en kvart nyss.

Det dras inga avgifter om man swishar in pengar till Lunar? Eller antar jag fel?
Någon som vet om Lunar tar några avgifter vid uttag/banköverföring tillbaka till svensk bank?

1 gillning

Det dras inga avgifter för swish eller när du för över pengar till ett annat konto.

1 gillning

Har startat ett konto i Lunar men ligger lågt och låter läget klarna (pun intended) innan jag gör en insättning.

1 gillning

Jag har öppnat en konto och swishat lite pengar för att provar, flyttat en del över till investment kontot och köpt lite aktier, men hittar varken aktierna eller avräkningsnotor.
Jag har inte beställt kort än🤔

Nää inte alls kommer in på de flesta ställen utom just lunar.
Jag har bankid, bara inget mobilt

Är det default-konton som finns där när man reggar sig som ger 1%? Kan inte hitta info om det i appen.

@JSvartveden Japp det är det

2 gillningar

Kan du (tobiasax) kolla om du fick betala för utländsk överföring enligt Nordeas prislista då du testade att göra denna banköverföring från Lunar? Alltså, om överföringen räknas som “EU-betalning” eller “Övriga betalningar”. Tack!
image

Inga avgifter dragna, som väntat.

1 gillning

OK, bra! Då borde överföringen räknas som “EU-betalning” på Nordea-språk enligt bilden i mitt inlägg ovan (“EU-reglerad betalning” på SEB-språk, troligtvis). Tack!

Enligt Lunars kundtjänst kallas överföringen från Lunar till Svenskt bankkonto för en “internationell överföring (i sek)”, dock inte SEPA-betalning vilket borde betyda 40 kr i överföringsavgift till Skandiakonto (ska dubbelkolla med Skandiabanken imorgon då jag ämnar byta från Nordea till dem).

Blir tokig på att nomenklaturen i finansvärlden (Norden/EU) skiljer sig mellan olika aktörer på marknaden. Som gjort för att man inte ska förstå. Men som Mr Bolmeson redan informerat om i tråden så försvinner ev överföringsavgifter förhoppningsvis någon gång under 2022 om Lunar’s RIX-ansökan går igenom.

Enligt Skandiabankens prislista:
image

Vore intressant att höra vad Skandia har att säga om saken, jag är också i tankar om att byta till dem.

Jag har Skandia och det är väl bara att ringa in och öka Swish-gränsen till max? Och uttag kan man väl göra med Lunarkortet?