Lunar Bank - hiss el diss?

Hej alla otroligt kunniga här!

Jag har en fråga om någon av er har kunskap om Lunar Bank.

De har ju väldigt förmånlig ränta både på sparkonto och Visakort (om jag förstår rätt).

Är det någon som har erfarenhet av att ha kort där? Vågar man säga upp kortet på sin ”vanliga” bank eftersom de har kostnader…. Samt hur det fungerar med sparkonto. Vad jag förstår är det en dansk bank, men gäller svensk insättningsgaranti i Sverige?
Eller hur tänker man ?!?

Tusen tack för er tid🙏🏻.
Med vänlig hälsning, // Eleonor

Välkommen tillbaka till forumet. :slight_smile:

Nu är jag och en del av oss part i målet i form av delägare i Lunar.

Jag tror konsensus i forumet är som följer:

• Det är inga problem med insättningsgarantin då samma regler gäller. Det behöver man inte oroa sig det minsta för.
  • Ambitionen och målsättningen med Lunar är riktigt bra, men de har fortfarande några utmaningar - swish har strulat historiskt, man har danskt bankkonto istället för svenskt och kommunikationen från Lunar lämnar en del att önska stundtals.

Som aktieägare så kan jag säga att ovan beror på att integreringen med Riksbankens RIX-system inte är färdig, men att det ska bli det inom närtid. När det är löst så kommer det inte vara någon skillnad på Lunar och vilken svensk bank som helst - t.ex. med svenskt kontonummer, direktöverföringar etc.

Jag trodde Lunar använde sig av insättningsgarantin via Danmark?

Som i praktiken medför att garantin ligger på 100 000 euro (ca 1 091 000 sek) istället för 1 050 000 kr som är gränsen i Sverige.

Spelar ingen större roll om inte värdet på Euron eller svenska kronan skulle kollapsa…

Tack🙏🏻!
Aha, :joy:.
Ligger den här integreringen i närtid? Jag tänker alltså om det är bättre att avvakta?
Tusen tack för svar!

Nej, finns ingen anledning att avvakta.

Jo, rätt. Det står på deras hemsida här.

1 gillning

Ja, detta är ju inte konstigare än att när du köper en resa från ett danskt reseföretag, så är det den danska statens resegaranti som gäller.

Gjorde detta för några år sedan. Om jag minns rätt var den danska garantin väl så bra som den svenska.

Är komplicerat att ta ut mer än 49999kr från sparkontot. Blir många uttag om man vill ta ett större belopp. Föredrar helt klart bankerna med en hemsida så som Santander, Komplett, Hoist, Bluestep, o.s.v.

Har inte testat lunars kort utan använder andra gratis kreditkort. Förr Shell mastercard men har nu gått över till GeKås.

Jag har avslutat mitt Lunarkonto.

Diss.

Fungerat väldigt kasst att föra över pengar, både in och ut. Kanske fungerar ok när summorna är mindre, men så fort det blir ett “riktigt” sparkonto så är det enormt många irriterande problem som dyker upp.

Frustrationen är inte värt de få kronorna man kan tänkas tjäna på deras ränta.

1 gillning

Jag gar haft Lunar något år nu och är överlag nöjd. Det som har ställt till det är, precis som de ovan nämner, insättningar och uttag med större summor, vilket är lite meckigt. Skönt att höra att en integrering i RIX är på g.

Själva kortet och kontot fungerar utmärkt och kontot i min gamla bank använder jag nu bara för swish och räkningar.

Avslutat några månaders Lunar pga att de inte hade swish.

För mycket av min ekonomi kretsade kring swish och då kunde inte Lunar vara enda banken för mig och min sambo. Tappade överblicken med flera banker för den löpande ekonomi. Vi hade Lunar premium med delat konto med varsitt kort.

Dock jättenöjd med lunar i övrigt. Hade de fixat swish så hade jag funderat på en återgång.

Jag använder Lunar som ett sparkonto endast, då det verkar som om de har den högsta ränta för sparkonton just nu. Jag skulle nog inte säga upp kortet min “vanliga” bank ännu, utan hade väntat tills Lunar har utvecklas mer.

Jag använder Lunar kort och betalar med Apple Pay. Fungerar klockrent utmärkt. Har betalat även på nätet utan några problem. Inga konstigheter. Har även Bank Norwegian Visa och Klarna Visa vid behov. Alla 3 betalmetoder fungerar utmärkt. :+1: . Riktigt bra app då man ser alla kostnader/köp i appen . Har även kopplat min Skandiabank lönekonto. Fungerar riktigt fint :ok_hand: . Swishar smidigt över pengar till Lunar så mycket jag behöver och oftast har jag 6-7 tusen på kortet. Enkelt och bra :person_tipping_hand:

1 gillning

Får man ränta på kortets konto eller är det enbart på ett separat sparkonto i appen?, förstår jag rätt kommer ränta månadsvis?

Det är ränta direkt på kortets konto .

2 gillningar

Hej!

En sak som jag inte lyckats göra sedan jag skapade ett konto hos dem är att hitta vad den aktuella räntan är. Är det kanske någon som vet var den döljs i appen? När jag började la det på 1.5 % minns jag. Nu står det 1.75 % på hemsidan. Men man borde kunna bekräfta det i appen och följa utvecklingen.

En annan sak som jag är osäker på är ränta på ränta. Man får ränta på sitt konto månadsvis, inte bara vid årsskiftet. Betyder det då att räntan för nästa månad kommer att beräknas baserat på det totala värdet inklusive räntan för månaden före? Om det stämmer så går det exempelvis inte att använda den vanliga ränta på ränta-kalkylatorn. Effekten kommer alltså att bli större. Det skulle också göra det svårare att jämföra räntor hos olika aktörer. En viss räntesats hos Lunar (månadsvis) skulle exempelvis kunna vara gynnsammare än samma räntesats hos Svea (årligen). Eller fick jag det om bakfoten?

Tack!

Tryck på dina initialer längst upp till vänster sen kan du välja ”ränta" och följa den där.

@Mats-LUNAR kanske kan svara på din andra fråga :slightly_smiling_face:

Jaha! Nu ser jag det. Tusen tack, Julle :slightly_smiling_face:

Hej! Vi räknar ränta på det belopp du har på kontot. Så om du får ränta utbetalt på kontot i januari ingår de pengarna i ränteberäkningen i februari (om du inte tagit ut eller spenderat pengarna såklart). Svarar det på frågan?

Ja, det gör det. Tack! Men då är det som det beskrivs i följande artikel under ”Perioden för när räntan ska beräknas kan ställa till det”:

Det är en ganska stor skillnad mellan årlig och månatlig beräkning (obs. 8 % ränta i det här exemplet, inte 1.75 %):

Varför marknadsförs det inte undrar jag. Anses det inte som något nämnvärt? Eller är det något standard som många andra gör?

Nån som kan räkna ut vad Lunars 1.75% EGENTLIGEN är om man räknar med detta :slightly_smiling_face: om man jämför mot ett sparkonto som betalar ut årsvis istället.