Hej
Jag har kollat lite på nästa räntan på sparkonto och @bolmesson tror jag har pratat om Lunar. När jag har läst lite innan tycker jag att det står att man kan få det på beloppet man sätter in men det verkar vara max100’. Ska man ha 1,05% ränta på resten upptill bankgarantin så måste man betala en månadskostnad. Är det någon som vet ngt om detta?
100k gränsen är gammal information.
Numera är det följande som gäller:
“Vi ger dig 1,05% i sparränta på upp till 1.050.000 kr. Du behöver inte binda dina pengar, du behöver inte öppna ett särskilt konto, samla din ekonomi hos oss eller byta bank. Om du redan har ett Lunar-konto får du automatiskt 1,05% ränta på dina pengar.”
Inga avgifter tillkommer.
Personligen tycker jag det är för mycket strul med Lunar då deras konto i nuläget är i Danmark och det inte är lätt för alla att skicka svenska kronor till Lunar. Vissa gör fel och skickar i annan valuta och får växlingsavgifter.
Välj ett sparkonto som finns registrerat i Sverige för ett svenskt företag med bra sätt att sätta in och ta ut pengar. Det finns ett stort antal aktörer att välja från som erbjuder liknande ränta. Tänk på att du skall också betala skatt på räntan du tjänar in, så i realiteten är det väldigt lite pengar det rör sig om. Skillnaden mellan 0,8% och 1,0% efter skatt är hårfin.
En annan sak jag uppskattar är när räntan betalas ut månadsvis. Det var en av anledningarna till att jag valde KomplettBank som ger 0,85% ränta och inte håller på att ändra räntan hela tiden (som tex Klarna gör).
Edit: Dock har KomplettBank 30 KSEK som minimibelopp.
Är det så att sparkontot med 1,05% ränta och transaktionskontot är ett och samma? Inte så vanligt väl? Det känns lite osäkert att ha 6-siffriga belopp på ett transaktionskonto med tanke på bedrägerier och ev egna misstag.
Du kan ha pengarna avskilda från transaktionskontot.