LUNAR höjer beloppsgränsen till 1.050.000 kr för sparkonto med 1.05% ränta

Detta lär ju med råge vara det bästa sparkontot man kan ha just nu?

Meddelande från mig @janbolmeson
Då forumet inte har någon reklam och jag har en sponsrad länk till Lunar, så får du väldigt gärna använda den. Det är sådant som gör det möjligt att fortsätta ha forumet reklam- och bannerfritt. Något som jag hoppas att ni uppskattar:

Tack på förhand att ovan är OK. :pray:

8 gillningar

Ja, med rörligt/3 månaders tror jag inte att det finns något alternativ med högre ränta som har insättningsgaranti. Det finns ju flera på 0.95% dock.

Behöver man ha ett Lunar kort för att få tillgång till sparkontot? Är det utan bindningstid samt fria insättningar och uttag från sparkontot som gäller för räntan 1,05%?

Vänta en månad sen går räntan ner till 0.9% igen. :rofl:

6 gillningar

Enligt compricer är det fria uttag och utan bindning.

Fantastiskt!

Eftersom jag inte kan hitta vilken ränta som gäller upp till 100 kkr så gissar jag den är 0?

Så om man avser spara 300 kkr blir räntan 0.7%, bra, men lägre än Svea.

Det är på hela, beloppsgränsen är en övre gräns på sparkapital som jag förstår det. Det vill säga förut kunde man endast få 1.05% på 100kkr, nu kan man få det på 1050kkr.

1 gillning

Du behöver inte ha ett kort.

1 gillning

Det är 1,05% ränta oavsett hur mycket pengar du har där.
Tidigare var det en övre gräns på 100000.

Är nog mest en dåligt formulerad mening från deras sidan. Det 1.05% på hela beloppet som andra här redan har påpekat.

Ja, dåligt formulerat och slarvigt läst. Ni har rätt.

Ska dock anmärka om att ska du spara 1050000kr så blir det svårt att få över pengarna till Lunar. Antingen så får du göra en utlandsbetalning, som verkar kräva att den görs i DKK (i varje fall från min bank), och betala avgifter och eventuella växlningsavgifter.
Blir svårt att skicka över 1 miljon via Swish eller kortbetalning.

Rätt kass tycker jag.

100k per 7 dagar är väl det absoluta maxbeloppet via Swish? Om man nu ens kan ta ut via Swish.

Min tänkta buffert är 300k. Så förlorar 210 kr om året att spara till 10 punkter lägre. Känns inte värt ens risken av strul.

1 gillning

Varför blir det svårt? Det står ju att man kan göra en banköverföring. Varför skulle jag inte kunna göra en vanlig överföring från min vanliga bank? Har dock mina sparpengar på Sevenday, så det skulle först kräva en utbetalning till Länsförsäkringar Bank som jag sedan överför ifrån till Lunar. Eller har jag missförstått något?

Du kan göra banköverföring. Men Lunars konton verkar ligga i Danmark. Så för mig, som kund i Skandiabanken så är det en utlandsöverföring. Den kostar mig 50kr att göra, och Skandiabanken (i varje fall deras nätbank) verkar bara tillåta mig att föra över i DKK eller i EUR till Danskt konto.

Det är det som är mitt problem. Det är dyrare och krångligare och tar förmodligen längre tid att föra över pengarna. För mig är det extra strulet inte värt det.

Jag tänkte att flera kanske skulle känna likadant, och därför jag delade med mig av min erfarenhet.

5 gillningar

Du kan enkelt swisha eller göra en kortbetalning utan några kostnader.

Nu börjar vi gå i cirklar. Ska man swisha eller göra kortbetalningar så tar det väldigt lång tid att föra över, exempelvis 1 miljon, som rubriken på själva tråden handlar om. Kortutgivarna har gränser, Swish har gränser.

Kontakta kundtjänst och kolla om det finns en lösning på ditt problem. Ditt konto hos lunar är i SEK iaf.
Jag tror de flesta klarar sig bra på swish och kortbetalning. Det är nog några få som för över en miljon åt gången.

Meddelande som moderator
För att undvika att tråden tappar i värde för dem som läser. Fakta är att:

• Lunar Bank erbjuder just nu 1.05 % ränta på upp till 1.050.000 SEK med insättningsgaranti.

• Tidigare siffror om 100 000 SEK var på deras kampanj som de ändrade för några dagar sedan. Därför behöver inte all text vara uppdaterad korrekt.

• Lunar Bank är en dansk bank som öppnade i Sverige 2020. De håller på och ansluta sig till riksbankens system Rix men är inte klara än. Det innebär att du just nu har ett danskt bankkonto - som du kan ha SEK på.

• För att få över pengarna till Lunar behöver du göra en internationell överföring eller Swisha. En internationell överföring hanteras olika beroende på vilken bank du har. T.ex. på Swedbank kostar den 1.50 SEK och du kan välja vilken valuta du skickar över.

• På vissa banker, enligt tidigare i tråden, t.ex. Skandiabanken så verkar det både kosta 50 kr för en internationell överföring och man måste göra det i DKK eftersom Lunar är en dansk bank.

Har jag fått med allt? eller ska något kompletteras?

5 gillningar