Tack för en jättebra podd. Häromveckan pratade ni om Lunar bank som ett bra alternativ med 1% ränta. Öppnade ett konto, men har försökt swisha in pengar i en vecka. Går inte, swishfunktionen är ur funktion. Är banken seriös?
Hej Håkan, välkommen till forumet!
Jag tycker också Lunar för det mesta strular det lilla jag testat.
Blir lätt lite konstigt tycker jag när en delägare rekommenderar en produkt. Men ja, de har väldigt konkurrenskraftig sparränta just nu. Själv använder vårt hushåll Klarna, lite lägre sparränta ja, men helt buggfri i vår erfarenhet.
Från https://rikatillsammans.se/basta-satten-att-investera-2022/
Hej! Välkommen till forumet!
Vad jag förstår så är Jan Bolmesson delägare till Lunar och investmentbolaget Kinnevik så det är seriöst bolag.
Finns en tråd: Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?
Jag tänkte testa, men tyckte det kändes obehagligt att ta ett kort på mitt id-kort för att gå vidare i registreringen. Håller mig till Klarna än så länge och sneglar lite på Svea som har 0,95%.
När det gäller ta bild på id-kort är nog standard för alla utländska banker. Jag fick göra det både för Curve, Revolut och Lunar. Man slipper nog göra det på lång sikt när Revolut är registrerat i Sverige och kanske Lunar också.
Hej,
Tack för snabba svar. Jag satte in en hundring på Lunar bank för att testa.
Men upplever att det är svårt att kommunicera med dem. De har en chatt där jag upprepande gånger frågar vilket problemet är som de försöker åtgärda med swish, men får nonsens-svar.
Att det är en utländsk bank försvårar smidiga överföringar, så för min del är jag tveksam till om den höga räntan är en tillräcklig plusfaktor för att Lunar ska vara mitt alternativ för säkert sparande.
Samtidigt kan man undra varför storbanker som Swedbank - som gör kvartalsvinster på fem-sex miljarder kronor - erbjuder så usla räntor för sparande.
Vilka är era bästa förslag för säkert och smidigt sparande med insättningsgaranti? Har sett Svea och Klarna fladdra förbi. Tycker själv att SBAB (0,5 procent) funkar bra, men man vill ju ha så hög ränta som möjligt…
Lunar är bra men själva plattformen verkar lite svajig. Satte in en hel del med Swish men just nu verkar det strula. Man ska tydligen även kunna koppla ihop Lunar med sitt ordinarie konto. Jag försökte med Skandia och det gick att logga in där via Lunar men sedan kom jag inte längre. Sannolikt något fel där också. Tror att allt sådant här kommer att lösa sig snart.
Svea, Nordiska, Northmill, Sevenday, Klarna. Där är några populära sparkonton.
Alla mer stabila än Lunar
Visst vill man ha högst ränta, men min erfarenhet är att räntor hos enskilda aktörer går upp och ned. Känns som de höjer räntan när de behöver ta in kapital, och sen sänker de räntan när de fått in så mycket de vill ha.
Därför de har all inlåning de behöver och lite till.
Priset på pengar för storbankerna är noll i dagens läge.
Jag har använt Lunar några månader och tyckt att det fungerat smidigt. Men det var ju när Swish fungerade. Jag har precis plockat ut över 100 000 kr från Avanza som jag skulle sätta in på mitt Lunarkonto och så möts jag av att Swish inte fungerar och att det troligen ska ligga nere till slutet av februari?! Det är ju över en månad bort, ain’t nobody got time for that.
Jag försökte göra banköverföring istället men Länsförsäkringar säger att kontonumret (IBAN-numret som Lunar uppgett) inte stämmer så det kommer säkert vara massa strul för att få det att fungera. Har fortfarande kvar ett gammalt Northmill-konto så nu är verkligen frågan om jag ska orka med Lunar. Som en del andra är inne på är smidigheten viktigt också.
Vad har de gett för svar?
Jag har satt över pengar med ett vanligt debetkort kopplat till mitt vanliga bankkonto. Funkat lika bra som Swish, kommer över till Lunar direkt men visas inte på ursprungsbanken förrän efter ett par dagar.
Ah smart, det ska jag prova. Inte ens tänkt på att jag ju har ett sånt kort hos Länsförsäkringar för jag använder bara kreditkort.
Hej
Jag skapade också en konto hos Lunar bank och det är väldigt bökigt att få dit pengar.
Då det bara går att överföra via IBAN så var jag tvungen att ringa min bank då det inte var aktiverat.
Därpå måste jag fylla i en blanket som de skickar hem till mig som ska fyllas i och skickas tillbaka innan jag ens kan påbörja en överföring.
Sedan tar det 3-5 dagar innan pengarna hamnar på Lunar kontot.
Såg även att man kan sätta in pengar via sitt kort så jag testade, men det bara står och snurrar efter man autentiserar med bank-ID. Så även där är jag fast.
Har försökt i 2 dagar nu.
Funderar nästan på ett sparkonto hos Avanza igen för detta var ju inte smidigt alls.
Inget ont mot dig Jan
Hoppas bara de fixar en kontor i Sverige snart och att man kan swisha i framtiden.
Ja, tyvärr har Lunar haft lite strul på sistone. Jag ska se om vi kan be @Mats-LUNAR som är VD på Lunar i Sverige om han kan säga något om Swish-delen och hjälpa oss i tråden.
Sedan har jag också påtalat behovet att få svenska bankkonton på plats så att man slipper en internationell överföring eller swish. Enligt besked så är det något man jobbar aktivt med och ligger som mål i alla fall under 2022 om jag uppfattat saken rätt. Då blir allt mycket enklare. Sedan försöker jag ha överseende med sådant, det är svårt att både vara först och bäst.
Angående seriositeten, det är ju upp till en själv att bedöma. Det som är viktigt för mig är att man har tillstånd, har insättningsgaranti, bra och stabila ägare (t.ex. Kinnevik, Tencent, Seed Capital, Heartland, Augustinus Fabrikker, Greyhound Capital och Socii Capital och några av Sveriges miljardärer)
Jag har försökt att ta fram fakta om insättningsgarantin på Lunar konto. Inte helt lätt. Danska Finanstillsynets hemsida är inte bra och någon klar och tillförlitlig information går inte att få. Jag håller mig till institut som är godkända av Riksgälden.
Har använt Lunar i ca 2 år då Revolut funkade så dåligt. Har aldrig upplevt några problem. Sätta in med kort(Har vanligt debit kort från LF) eller konto funkar fint.
Hej på er! Tack för all er feedback kring Lunar. Vi är såklart medvetna om situationen med Swish och att det är krångligt med överföringar från vissa kort. Vi jobbar stenhårt på att lösa detta, dock ligger en helt ny Swish lösning fortfarande en liten tid bort.
Det som hänt är att den leverantör aw Swish vi använt tidigare bestämde sig för att med kort varsel lägga ned den tjänst vi använde. Därför har det blivit en lucka på några veckor tills det att vi får upp en ny Swish lösning. Men det har inget att göra med vår finansiella stabilitet eller pålitlighet. Faktum är att jag ser att insatta medel nästan dubblats sedan förra månaden, så det är fortsatt många som väljer Lunar för sina sparpengar, vilket såklart är jättekul!
För den som fortfarande undrar vill jag också passa på att förtydliga att pengar insatta hos oss täcks av insättningsgaranti vilken i nuläget för oss administreras via den danska “Garantiformuen” (danska insättningsgarantin) då vi har dansk banklicens och tillhandahåller konton via Danmark idag (dock i SEK). Detta kan, som @janbolmeson skrev ovan, komma att ändras senare i år
Nu har jag satt in mina pengar med hjälp av mitt LF debit-kort, gick väldigt smidigt så nu är jag nöjd igen Så ovant att använda debit-kort att jag inte ens kom ihåg att jag hade ett som sagt.
Top notch!
Jag hoppas att det kommer att finnas en option att ha kvar ett konto i Danmark. Just det faktumet att kontot ligger i ett annat banksystem var en stor anledning för mig att öppna konto hos Lunar, det var en liknande USP som N26 som ligger i det tyska. Jag är kanske i minoritet dock.