Reklam för Lunar Bank. I nästa vecka kommer jag och @Mats-LUNAR, som är ansvarig för banken i Sverige och Norge, träffas för att spela in ett avsnitt. Det är första gången vi har en bank med i podden, så det är ett tillfälle att ställa alla de frågor du någonsin har tänkt att fråga en bank om.
För tydlighetens skull: jag är aktieägare i Lunar tillsammans med ett helt gäng av er i forumet och Patreon-communityn eftersom jag/vi gillar deras ambition att direkt konkurrera med de svenska storbankerna och inte bara vara en nischbank med en eller två tjänster.
Varför etablerar inte bara storbanken ett ’eget Lunar’? Är detta något Mats är orolig för?
Och hur ser han på att samarbeta med storbankerna istället för att direkt konkurrera?
Sen vet jag att Mats är engagerad i Svenska fintech-föreningen och det hade varit intressant att höra hans syn på klimatet för utmanare generellt sett.
En fråga att borra lite i är hur de hanterar större transaktioner.
Köpte just en begagnad husbil för knappt 600 000 med pengar från Avanza.
Att ta emot pengarna som gått in i Avanza var inte ett problem för banken, men att få ut dem verkar svårare.
Till slut lät dom oss skicka pengarna, men tillade att vi hade inte fått köpa av en privatperson.
En annan fråga jag skulle vilja höra är deras syn på bitcoin, vill dom integrera någon sorts tjänster som integrerar mot bitcoinnätverket?
Första frågan är kanske hur de ser på saken om de får veta att en kund handlar med bitcoin. Blir man avstängd då? Får man göra betalningar av krypto med Lunar?
Jag vill minnas att jag försökte öppna ett konto för några år sedan men de ville ha bild på mitt pass vilket jag tyckte kändes lite läskigt så jag struntade i det till sist Kommentar på det?
En annan generell fråga till banker. Jag är lite orolig för att om man byter bank så ska de ifrågasätta var jag fått mitt kapital ifrån pga såna där “anti-penningtvätt-lagar” (finns ju en separat tråd om detta). Är det enda sättet att vara “säker” att ha en och samma bank och allt kapital samlat där genom livet? Tar man en “risk” genom att ha pengarna hos Lysa eller Avanza exempelvis för att banken kan ifrågasätta hur man fått ihop pengarna när det väl är dags att använda dem?
Varför ska man välja Lunar istället för Revolut? Vem är målgruppen.
Inget för resenärer med 1% växlingsavgifter utöver visa’s avgift och bristande reseförsäkring.
Hade gärna bytt från Revolut om de fanns en fintech-app som fokuserar på betalningar och inte är lika stökig. Behöver inte ha lån, aktier, krypto, hotell osv i samma app.
Hade gärna sett något som har lika clean UX som N26, fast med svenska kronor och utan växlingsavgifter samt bankID/freja och möjlighet att betala svenska räkningar. Behöver också finnas bra reseförsäkring och att enkelt kunna dela utgifter i grupp.
Mats borde fundera på att starta ett samarbete med de största nätmäklare (Nordnet, Avanza) för att skapa möjlighet för valutakonton under ISK med låg valutaväxlingsavgift
Tack, @Ola_Morin. Jo, känner till Robomarkets sen tidigare. Känner dock mer förtroende för Nordnet och Avanza för störra delen av mina surt förvärvade slanter