Problem med överföring till Lunar

Hej! JAg skaffade ett konto på LUNAR för att få bra ränta. Första swish insätttningen gick bra men sedan gick inte det längre. Jag testade att sätta över via mitt bankkort men det gick inte heller. 3.e alternativet som de beskriver i appen är att man kan göra en internationell banköverföring vilken skall vara gratis. JAag kopierade IBAN numret och gjorde som det stod. Det skulle vara gratis. Det kunde ta 2-5 dagar innan pengarna syntes på kontot. Efter 5 dagar efterlyser jag pengarna. problemet var att när jag förde över pengarna via min bank så var jag tvungen att välja valuta( Dkr) och summan i Skr.
När jag idag den 6 e dagen får pengarna från ett “FELKONTI” så är summan 709 Skr lägre. Jag får tag i den svenska avdelningen och då menar de att i det finstilta står att det kostar växlingsavgift men det stämmer inte med min summa för då skulle det var det dubbla! Alltså tror de att min bank har tagit en växlingsavgift. Vilket den inte har. Jag har varit i kontakt med Sparbanken Skåne och de har tagit 50 Skr pga Dkr. Om jag hade fyllt i euro så hade det varit en europabetalning och de hade inte tagit någon avgift. Den förtjänsten som jag skulle få hos Lunar försvann ganska snabbt.

Banker tar ut en avgift när de måste reda ut felaktigheter vid utlandsbetalningar. Kan vara en del här.

Länsförsäkringar t.ex tar 300, Swedbank har jag för mig är 350.

Välkommen till forumet @hellek64 - se gärna denna tråden.

Tyvärr är det struligt med utlandsbetalningar oavsett bank. Har suttit med problem själv nu med SEB och andra banker. Jag vet att Lunar har som ambition att rulla ut svenska konton innan året är slut enligt Lunar själv. Då borde alla dessa problem vara borta. :blush:

Beklagar att du hade en dålig upplevelse.

Att swish inte fungerar beror på en underleverantör till dem som lagt ner sin tjänst med kort varsel och utanför Lunars kontroll. Tidigare har jag alltid swishat, men nu under strulet har jag gjort en överföring med kort. Det tar 10 sekunder max, och kostar inget. Jag har fört över femsiffrigt på detta sätt flera gånger utan problem. Senast för några dagar sedan. Så strular detta är det din nuvarande bank som krånglar, ring deras kundtjänst. Gällande utlandsbetalning har du nog gjort ett misstag.

Misstaget var att försöka skicka DKK.
Ditt konto är i Sverige i svenska kronor och ditt konto hos lunar är i Danmark men i svenska kronor. Att skicka som DKK blir då fel, för du måste först växla till DKK och sedan växla tillbaka när de kommer fram. Bättre att skicka SEK direkt, så här ser det ut för mig (dock SEB):

Dessutom, om det nu tog 6 dagar (för mig har det tagit max 2 vid internationell överföring dit), så har du ju tagit en valutarisk under tiden om du skickat i DKK. Om kronan stärkts medan dina pengar varit under överföring i DKK så kan det ju också vara en förklaring att det blir ett annat belopp även om ingen avgift för växlingen tagits ut. Det har varit rätt stora valutarörelser på sistone tycker jag.

Dessutom har dom även stöd för att sätta in pengar med Apple pay. Det har jag som entusiast också provat och det tog också bara några sekunder och kostade heller ingenting :slight_smile: :apple:

Det mesta som strulat med Lunar är att andra banker strular med att skicka pengar dit; inte att Lunar är oseriös. Vill man vara konspiratorisk så kanske man kan fundera på varför de svenska storbankerna är så motsträviga och varför det strular just när man ska föra över pengar dit :wink: Det var samma när Revolut var nya.

1 gillning

Jag var tvungen att välja valuta. Jag skulle antagligen skickat i euro. Då hade allting löst sig. Det är bra om den informationen framgår på LUNAR. JAg vill förtydliga att det gick alltså inte att skicka i Skr till mitt IBANkonto

Jag gjorde samma fadäs, gick igenom liknande och åkte på saftig växlingsavgift. Men nu har jag lärt mig något nytt om utlandsbetalningar :slight_smile:

Nope, då hade troligtvis Lunar tagit ut en växlingsavgift. Du skulle ha skickat i SEK. Att det inte gick hos din bank är deras brist och kan inte lastas Lunar.

Jag med, jag valde SEK. Om det alternativet inte finns i din internetbank hade jag ringt kundtjänst och frågat varför; för i detta fall är det enklast och billigast att skicka just SEK. Det här är något som ligger utanför Lunars kontroll men kanske borde de vara tydligare. Man får å andra sidan tänka på att internationell överföring är sistahandsalternativet som normalt sett inte används så mycket tänker jag. Och de som normalt väljer den vet.

Jag brukar köra med Swish eller kortbetalning. Båda är gratis och går direkt. Just nu är Swish struligt pga deras underleverantör, men om kortbetalning ej fungerar är det åter igen din bank du borde ringa och prata med. Det fungerar som sagt för mig med kort.

Precis :slight_smile:

Tack för ditt svar. Det är helt enkelt “handhavandefel” men handhavandet beror på olika banker olika länder osv. Tydligare info hade önskats. Jag har nu läst att det är en övre gräns summa att sätta in och det är 150 000/mån Det gäller inte bara swish utan LUNARkontot. När jag ringt och frågat eller skrivit i appen så har ingen kunnat svara på varför jag inte kan sätta in pengar via mitt bankkort. Men men det blev en dyrköptläxa.

1 gillning

Ja, tyvärr har Lunar en insättningsgräns. Den är alltså på 150 000:- per rullande 30 dagar och gäller Swish och kortinsättning tillsammans. Om man inte läst allt finstilt upptäcker man det först efter man fyllt i allt i Swish eller försökt genomföra en kortbetalning. “Tekniskt fel” står det då (och lite senare “Du har överskridit din insättningsgräns”). Jag tror att Lunar inte tänkt sig att särskilt många kunder stöter på det här problemet…

Gränsen gäller inte vid internationell banköverföring. Men jag har precis som trådskaparen en bank (Skandia) där jag bara kan välja mellan DKK eller euro när mottagande bank finns i Danmark. Har påtalat bristen för Skandia.