Lunar som enda bank

Hej allihopa!

Funderar över att använda Lunar som min enda bank, då jag gillar gränssnittet, samt för att de har bättre sparränta än min nuvarande bank (SEB).

Finns det några nackdelar med att isåfall säga upp mina tjänster på SEB?
Har endast kort och ett sparkonto på SEB. Investeringar ligger på Avanza.

Tack på förhand!

Såg precis att det nyligen gjorts ett avsnitt om just detta. Verkar som att det är bolån som inte finns hos lunar, men utöver det finns det som behövs.

Om jag inte minns fel så kan de inte utfärda bankID.
Kan ha fel - men hittar inget på deras hemsida när jag kollar nu

De har inte Bankid, e-faktura och autogiro (än).

2 gillningar

E-faktura finns ju?!

Sedan hade jag också viljat ha mer inspel från övriga på forumet gällande (riskerna med) att byta från en stabil svensk storbank till att skicka alla mina pengar till en dansk nisch(?)-bank. Tänker att det vore en kul tankeövning som jag själv håller på med just nu.

Har också SEB och det känns tryggt att veta att kontor finns, även om jag aldrig besökt ett. Även trevligt att kunna ringa banken i princip när som helst, dygnet runt. Appen är faktiskt väldigt bra för det mesta som rör betalningar/överföringar och översikt, investeringar är inte riktigt anpassat efter appen och utbudet är kasst. Enkla vardagen kostar dock 50kr/mån eller liknande.

Att byta till Lunar skulle kunna vara gratis för att klara sin löpande privatekonomi, ex. betalkort, e-fakturor och Swish. Jag verkar dock inte kunna få BankID utan behöver ha kvar SEB för detta. Samtidigt har Lunar ett intressant sparkonto och budgeteringsverktyg, detta kostar dock 29 kr/mån. Men vill jag verkligen skicka mina pengar till en strikt digital bank med säte utomlands (om än i grannlandet)?

Övertala mig, antingen åt ena eller andra hållet. Tack på förhand!

Lunar Bank är ny på marknaden och måste slå sig in med bra erbjudanden. Banken går säkerligen med förlust och det är kalkylerat. Man måste ge bra villkor för att attrahera nya kunder, frågan är om hur länge man kan och vill göra detta. Svenskar är väldigt tröga med att byta bank. På sikt måste man gå med vinst, så frågan är hur länge man ger dessa bra villkor.

Jag är helt övertygad att du kan länna dig säker, insättargarantin finns ju.

Själv hoppar jag inte på detta. Har man mycket kapital på ett sparkonto, är det väl bara att hitta en nishbank. Har du ett litet kapital så varför skall man då byta? Vinsten blir inte många kronor.

2 gillningar

Går också i dessa tankar nu. Alltså, inte som enda bank men som bank där vardagsutgifterna betalas.

Hur har det gått för dig? Nöjd? Funkar allt?

Jag har lunar som enda bank och det går i min mening utmärkt.

Hur betalar du räkningarna? Swishar?

Kan man få bankID via Lunar? Eller har du bara Freja?

Betala räkningar kan man göra via bankgiro.

Nej. BankID har en kort lista över de banker som kan ge dig bankid. Gratis BankID för alla vuxna går att få på Skandia, Länsförsäkringar, Swedbank eller sparbankerna. Hos övriga ingår det i deras grundpaket.

Ja jo men utan autogiro eller e-faktura så blir det helt plötsligt klyddigt

Vill höja ett varningsfinger!

Min sambo försökte detta vilket har lett till stora kostnader och problem.

1. Det har varit väldigt struligt med e-faktura där trots att fakturor lagts till så har pengar ej dragits och förseningsavgifter tillkommit. E-fakturatjänsten har legat nere vid flera tillfällen. Kundtjänsten har sedan hävdat att tjänsten funkat trots att hon själv gått in och lagt till fakturor manuellt.

2. De har ej bankid vilket har gjort det omöjligt att ha det som enda bank

3. De tog flera månader att få ut ett nytt bankkort

4. Deras kundtjänst är still stor del baserad på en chatbot vilket skapar enormt mycket frustration när e-faktura ej fungerat och påminnelseavgifterna haglar in

5. Denna chatbot har också ljugit flera gånger. T.ex. hävdat att ett kort har skickats till en adress men när man tillslut fått tag på en mänsklig kontakt visar det sig att det ej är fallet.

6. De har endast en app för mobil så du kan ej logga in på dator med dosa om du blir av med telefonen

Hon (och jag) ville gärna att det skulle vara ett bra alternativ men det fallerade totalt…

3 gillningar

Autogiro vet jag faktiskt inte men betalar regelbundet e-fakturor och andra räkningar.

Bankid har jag ett utfärdat av swedbank sedan tidigare så inte behövt ta ställning till att det i dagsläget inte kan utfärdas av lunar.

“Enkla vardagen” hos SEB är det dyraste baspaketet bland alla Sveriges banker med sina 50 kr i månaden.

Länsförsäkringar tar hälften så mycket för sitt grundpaket, och de har kontor och trevlig kundtjänst med telefon.

Skandiabanken tar bara 20 kr/ månaden för kort.

Skippar du kortet så är skandia och länsförsäkringar helt gratis. Det finns ju gratis kort från Klarna, Preem eller Northmill som du kan komplettera med.

1 gillning

Hmm, kanske bara använder det till vardagsutgifter då. Som ett sätt att inte göra köp via lönekontot.

Alltså, typ månadspeng till Lunar för enstaka onlineköp, restaurang etc

Jag vet inte vad “klyddigt” betyder men Lunar har både autogiro och e-faktura.

Skippar man kort och betalningar är SEB gratis också

Edit: betalningar 180kr/år

Bra, om vi slutar med räkningar i Sverige så kan jag lägga tillbaka SEB på min favoritlista igen. Fram tills dess så är de dyrast.