Lunar smyglanserar företagskonto med 3.9% ränta + insättningsgaranti | Reklam

Reklam. Tänkte bara ge en headsup om att Lunar Bank har smyglanserat ett sparkonto för FÖRETAG med 3.9% ränta vilket jag upplever är högst ränta i Sverige för oss med företag. Det är till och med högre än för privatpersoner där den ligger på 3.75% (men där finns en hårdare konkurrens).

Dessutom är den “ren” utan konstigheter: det gäller från första kronan (inga minimigränser), upp till 5.000.000 SEK (dock bara insättningsgaranti på 100.000 EUR) och månatlig ubetalning.

För tydlighetens skull: jag och ett gäng andra på Patreon är delägare i Lunar Bank och nedanstående länk är sponsrad.

Om du INTE är privatkund på Lunar sedan innan så följer du processen som vanligt

Om du är privatkund sedan innan, då behöver man göra följande specialare för att bli FÖRETAG-kund:

• Gå in i Lunar-appen,

• Tryck på initialerna uppe till vänster,

• välj ”inställningar”

• sedan ”återställ app”.

• Ansöka om företagskonto

• Därefter kommer du kunna växla mellan privat och företag.

Notera att detta bara är det första steget i Lunars erbjudande till företag. Tanken är att under nästa år kunna erbjuda allt som en svensk storbank erbjuder fast billigare och bättre. Men just nu så fungerar mer eller mindre bara sparkontot.

1 gillning

Är den här en annons eller reklam @janbolmeson ? :joy::joy::sunglasses:

1 gillning

Vad är skillnaden på annons och reklam? :thinking:

Men jag säger JA. :see_no_evil::rofl:

(har ju taggat det som reklam och skriver det i första raden)

2 gillningar

Synd att du inte gillade min fråga :raising_hand_man: :+1::+1::hugs:

1 gillning

Skulle alla dagar i veckan valt statliga SBABs företagskonto med 3,5% ränta framför en dansk startupbank som går med storförlust och 35 punkter högre ränta.

Den dagen insättningsgarantin behövs är jag inte säker på att den kommer att vara så bra som vi nu tror, särskilt inte för juridiska personer.

Intressant. Visste faktiskt inte att SBAB hade företagskonto. Det var nytt. Tack!

Skulle väl säga att det där var ett ganska tufft uttalande. :wink:

Varannat nystartat bolag i Danmark håller inte med dig och jag tror - av förklarliga skäl - att vi kommer få se mer av Lunar framgent. De kommer bevisa sig i Sverige precis som de gjort i Danmark. De behöver bara lite tid och det gör väl inget att man går med förlust så länge man har kapitalstarka ägare som t.ex. Kinnevik, Tencent, Roosgruppen, Seed Capital, Augustinus Fabriker m.fl.

Varför inte det?

Jag tror inte att pengarna kommer att räcka om det går fel på riktigt.

Bankerna betalade in 2,1 Mdr SEK 2022 och bara en aktör som t.ex. Svea Bank har 31 Mdr SEK i inlåning från allmänheten…

Det jag tänker mig kan hända är att det visar sig att ett antal nischbanker lånat ut pengar allt för frikostigt till företag inom t.ex. fastighetssektorn eller olönsamma “tillväxtbolag” och att de går omkull därför.

Just Svea Bank har, genom vad jag antar är obetalda skulder fått aktier i ett antal börsbolag. De är topp 10-ägare i t.ex. Real fastigheter, Footway, Studentbostäder i Norden och Gaming Corps…

Källa på inbetalningarna: Avgifter till insättningsgarantin - Riksgälden.se

Morrowbank har 4.1% för privatpersoner obundet och räntan läggs varje månad istället för år :slight_smile:

Snälla, låt oss hålla denna tråden specifikt för FÖRETAGkonton. Det finns massor av bra konton för privatpersoner. Företag har inte alls lika många möjligheter. :wink:

Vi har andra trådar för privatpersoner. :+1:

3 gillningar

En variant på det hela är vad Bokio har med kickback. Dock är det inte lika bra som ren ränta eftersom man betalar för tjänsten. Det är ju lite bekvämt att ha pengarna på samma ställe där man sköter betalningar etc för företaget samtidigt som man kan få lite “ränta”, då slipper man flytta pengar fram och tillbaka vilket genererar bokföringsposter :slight_smile:

Detta kräver att man kommer upp till en viss summa på sitt konto (deras kort generera också kickback) för att det ska täcka kostnaden för bokföringsprogrammet. Man “skriver” på för ett kvartal i taget och då är “räntan” låst under den tiden.

Bonus är att kickbacken (månadsvis) bokas automatiskt av Bokio så man slipper det.

1 gillning

Men kan man använda detta för att starta ett aktiebolag?

Har Lunar kopplingar mot t ex fortnox för bokföringen?

Tänk om storbankerna kunde erbjuda något som var i närheten av denna ränta på företagskontot, nu får man nyttja skattekontot i brist på alternativ…

Det vore intressant om det fanns något motsvarande erbjudande för ideella föreningar, samfälligheter och liknande.

1 gillning

Skulle säga att Lunar inte är ett fullgott alternativ (dvs att det räcker att bara ha Lunar som förstabank) förrän någon gång under 2024. Vet att de kämpas med att lägga på funktioner. :slight_smile:

2 gillningar

Är det någon som har Lunars företagssparkonto och kan rapportera hur det funkar?

På hemsidan står följande:

Detta får du med Lunar Business.

• Företagskonto med Sveriges högsta sparränta*
  • Bank-app och tillgång till webb-portal
  • Dela åtkomst med ditt team
  • Ta emot internationella överföringar
  • Fysiskt och digitalt VISA-kort
  • Apple Pay och Google Pay
  • Spara kvitton direkt i appen
  • Exportera kontoutdrag och kvitton
  • Notifikationer vid månatlig ränteutbetalning

Det låter mer som deras framtidsvision än funktioner som tillhör ett sparkonto. Kan någon bekräfta vad man kan och inte kan göra i dagsläget? Tänker på saker som Ta emot internationella överföringar - får man ett IBAN till sparkontot? Kan man rent av använda det som ett enklare transaktionskonto?

1 gillning

@Mats-LUNAR - kan du eller be någon av dina kollegor svar? :heart:

Hej @bruks
Kontot kan användas som transaktionskonto också, om man så önskar. Du får ett svenskt IBAN. Men, i och med att man ännu inte kan göra bankgirobetalningar eller få ett eget BG nummer hos oss - vilket många ser som kritiskt för ett transaktionskonto för företaget - har vi valt att marknadsföra det som ett sparkonto istället för transaktionskonto.

Allt som är listat på hemsidan och som du citerar ovan ingår i kontot idag. Senare i vår ser vi över hela erbjudandet för att kunna komplettera det med ytterligare tjänster men du är väldigt välkommen som kund redan idag!

1 gillning

@Mats-LUNAR lite kritik till onboarding-processen:
Fotoverifieringsdelen är undermålig då man inte kan zooma in på den valda bilden för att bekräfta att text blev läsbar. Har gjort liknande i andra appar och har upplevt att det har fungerat bättre i dem.

Annars var det en smidig process. Kan tänka mig att en del skulle rygga tillbaka från stegen som @janbolmeson outlinar i första posten med att “återställa appen”.

1 gillning

Jag skaffade konto till företaget, oerhört smidig onboarding. Har ej privatkonto ska tilläggas

2 gillningar

Vad kostar företagskontot? Hittar ingen information om det.

1 gillning