Jag har SEB som lönebank, men irriterar mig mer och mer på dem av olika icke-konkreta anledningar. Framförallt är det en känsla. Ska jag försöka vara lite konkret så är det kanske appen, den är bra till mycket men vissa saker skaver. Jag är också lite trött på hur nitiska de blivit med överföringar och Swishgräns.
Är gräset grönare hos Lunar, Revolut eller Northmill m.fl.? Kan jag helt ersätta mina befintliga banktjänster med någon av dessa, eller är det onödigt och att de är dåliga på viktigare saker än storbankerna?
jag bytte till Skandiabanken för lönekonto efter att ha varit trött på både SEB och LF och speciellt att de tar så mycket betalt för lönekonto/enkel vardag/vad de nu kallar det. Det är väl inte en modern bank i den bemärkelsen, men iaf gratis och jag tycker just app och webbtjänsterna faktiskt fungerar bättre.
Jag byter bank ofta och förstår inte alls varför så många stannar kvar i flera år hos en storbank eller på Avanza/Nordnet, när de är dyra, har dyra bankkort, dåliga låne‑ och sparräntor och så vidare.
Det är enkelt att byta tjänster, så människor borde pressa bankerna mycket hårdare och inte acceptera onödiga utgifter och låg avkastning.
Jag bytte till Skandiabanken eftersom det är en av väldigt få banker i Sverige där man inte behöver betala någon avgift alls.
Jag ser ingen anledning att ha ett debetkort. Jag har använt kreditkort i många år och i stället för att jag skulle betala någon avgift är det banken som betalar pengar tillbaka till mig. Samtidigt vet jag exakt hur många kronor jag kan investera på lönedagen.
Så jag har alltid 0kr i lönebanken från den 25:e till den 24:e, eftersom jag varje lönedag kan skicka allt som finns kvar till Montrose och alla mina pengar kan börja växa så snabbt som möjligt i stället för att ligga och sova på lönekontot.
Jag har testat att ha kreditkort men jag trivs bättre utan. Detta har jag nog kanske svårt att förklara, men jag känner mig rik när jag vet att det jag köper/gör som kostar något betalar jag med “mina” pengar.
Jag har inga skulder, försöker hålla fasta kostnader nere och vill ha så få fakturor som möjligt. Detta tillsammans med att jag inte önskar mig särskilt mycket dyra saker eller upplevelser gör att jag känner mig lätt, fri och sååå rik! Jag kan göra vad jag vill och köpa vad jag vill. Somliga skulle kanske tycka att jag lever ett fattigt liv, men frågan är ju vad som är ett rikt liv. För dig. Eller för mig.
Jag har marginal både när det gäller likvidbuffert och reservbuffert. Resterande kapital investeras. Jag förstår att mitt upplägg nog inte är ekonomiskt optimalt om man jämför med att investera så mycket som möjligt så fort som möjligt. Men just att det inte är optimalt bidrar också till att jag känner mig rik. Jag behöver inte optimera mer än så här. Jag har alltid tillräckligt mycket pengar tillgängligt för att göra det jag vill.
Jag har genom åren provat olika upplägg och detta är vad som funkar för mig. Nu.
Superbra att du har hittat ett upplägg som funkar för dig!
Nu är jag part i målet eftersom jag och ett gäng här i communityn är delägare i Lunar. Med det sagt upplever jag att de svenska storbankerna har varit väldigt skickliga på att hålla alternativ stången. Lunar har till exempel länge kämpat – och kämpar delvis fortfarande – med att få ge ut BankID. Kan du inte erbjuda BankID är det svårt att vara en fullvärdig bank. Då behöver man i praktiken ändå vara kund hos en storbank, annars får man inget BankID och då fungerar inte ens liv.
Samma sak gäller infrastrukturen i det svenska banksystemet. Revolut är till exempel en fantastisk tjänst, men det är – och har varit – mycket svårt för nya aktörer att kopplas in på bankgiro, plusgiro, lönekonton och liknande. Där fick Lunar kämpa länge.
Så jag håller med dig om att man gärna vill byta från storbanken, men tyvärr är alternativen fortfarande få. Det är också en av anledningarna till att jag stöttar Lunar. Jag upplever att det är ett av de få alternativ som på sikt faktiskt kan utmana storbankerna på allvar. Inte riktigt än – men snart.
Så det kommer ju ner till vad man orkar göra. Vi kör ju Swedbank bara för den löpande ekonomin (räkningar och sådant) sedan har vi allt annat utstpritt med kreditkort, bolån, sparande etc.
Jag kör gammelbank, kanske inte billigast, men jag tror det var en stor fördel att jag hadde det, då mamma oc h pappa blev gamla och hal till hel dementa, vi hadde dessutom samma bank och samma (rådgivare) som dom hadde haft länge och han tog över mig också. Får du en bra personlig kontakt på en bank så kan det underlätta mycket om saker måste ordnas. Vissa saker hadde nog inte gått på en nätbank utan personlig kontakt.
En sådan rådgivning kommer att bli mindre och mindre viktig i takt med att AI blir bättre och bättre. Jag tycker inte att det är värt att betala många tusen kronor extra bara för att man kanske någon gång skulle behöva lite administrativ hjälp.
Det skulle kunna hjälpa just dig på riktigt, men jag är ganska säker på att den stora majoriteten av människor inte får något egentligt mervärde. Storbankerna, Avanza och Nordnet tjänar bara på att svenskar är extremt oflexibla.
Jag har inte bott i Sverige särskilt länge ännu, men jag har ändå redan varit kund hos bland annat Forex Bank, Marginalen Bank, Handelsbanken, Nordea, Swedbank, Norwegian Bank, Skandiabanken, Avanza, Nordnet, Lysa, SAVR, Montrose, Revolut och Wise.
Om jag inte är nöjd med något eller med någon avgift eller spar‑/bolåneränta, väljer jag alltid en bättre konkurrent.
Självklart funkar det super tills du behöver den personliga kontakten med banken och banken behöver en bra kundkännedom och kanske kunna böja lite på regelverk. Men var och en gör det man själv tror på, vill bara ge folk lite annat perspektiv än att jaga små pengar i avgifter och räntor. Personlig kontakt behövs inte föränn den behövs.
Mitt tänk: Låt storbanken sitta med allt som “kostar” men flytta dina lån och investeringar till det som ör bäst för dig. Jag har kvar SEB men länge sedan jag slutade investera ellere låna där - de får tjäna pengar på sina avgifter istället.