Komplett alternativt till vanliga banker?

Hej Community!

Jag vill sluta vara kund hos SEB (mest för att slippa betala 600 kr/år). Hur gör ni för att ha:

• bankID
  • swish
  • möjlighet att ta emot lön och andra betalningar
  • betaltkort

utan ett bankkonto hos en av stora standard bankerna?

Jag funderar över Revolut men då hur får jag bankID och Swish?

1 gillning

Jag kör med Svea bank som lönekonto dit jag även riktar mina räkningar genom autogiro. Fintechbanken Lunar använder jag för de löpande utgifterna. På sätt slipper jag avgifter överhuvudtaget men får ändå möjlighet att tjäna en liten summa pengar på grund av sparräntan på Lunar.

Såvitt jag vet kan du i dagsläget inte använda dig av endast en fintechbank då du inte kan koppla samman din lön och dina räkningar till denna typ av bank. Jag tror det har att göra med att fintechbankerna endast använder sig av bankontonummer av internationell standard (IBAN), men jag är inte helt säker på om det är ett korrekt antagande.

Edit 1: formulering

Har Skandia och slipper avgifter.

6 gillningar

SEB verkar dyrast av dem alla. Jag har t.ex. Handelsbanken och betalar 300 kr. Och Skandia verkar billigast.

1 gillning

Tack för alla svar och till Johann för att lära mig att fiska!

Har själv klurat på detta under senare tid. Jag har handelsbanken och funderar på om jag skulle köpa tillräckligt mycket aktier för att utdelningen på årsbasis skall motsvara kostnaden jag betalar för deras tjänster.

Ett liknande alternativ kanske skulle kunna vara relevant för dig?

De banker som erbjuder både Swish och bankid är

• Danske bank
  • Handelsbanken
  • ICA-banken
  • Länsförsäkringar
  • SEB
  • Skandia
  • Sparbanken Syd
  • Swedbank
  • Ålandsbanken
  • Nordea
3 gillningar

Tack alla! Jag ska flytta till Skandia då :slight_smile:

1 gillning

Jag har SEB men har inget Debit kort hos dem så betalar totalt 180 kr/år (höjt från 120kr)

1 gillning

Återkoppla gärna i tråden om det går vägen. Enligt deras hemsida kostar ett kort 20 kronor i månaden.

Ja Skandia verkar ju bra. Deras betalkort är gratis första året och sedan kostar det 240 kr/år. Finns det nåt bra sätt att slippa den avgiften? Kan man avstå betalkortet och istället skaffa gratis betalkort med samma eller bättre villkor från annan aktör, och ha det kopplat till lönekontot i Skandiabanken?

Ja det kan man . Jag kör klarna visa

1 gillning

Vi har Handelsbanken och använder oss av deras kreditkort till alla inköp. Den återbäring vi får från deras kundbonus är större än de avgifter vi betalar per år. Vi får helt enkelt pengar från banken för att ha deras tjänster.

Nej, att stoppa de nödvändiga 20000 på sparkonto hos fintech gör inte att vi skulle få mer pengar, då bonusen skulle minska vid köp. Man måste sätta in minst 10000 på sparkonto och minst 10000 på ISK för att maxa sin bonus.

2 gillningar

Jag planerar att använda Revolut som kort i sikt.

1 gillning

Köp aktier, men flytta till billigare tjänst.

1 gillning

Av olika anledningar kan jag inte byta bank tyvärr.

Kan du utveckla detta? Jag har också kort på HB, men har inte hört talas om deras kundbonus, etc. Vi har det enklaste kortet som kostar 300 kronor/år.

Skandia är bra. Jag blev kund hos Skandia på 90-talet när de erbjöd ett sparkonto med 8,25% ränta. Det var tider det (!)

På den tiden var Skandiabanken digital pionjär. Deras kombinerade internet- och ”telefonbank” var top of the line. Fortfarande på 00-talet låg digitaliseringen hos Skandia på en högre nivå än hos andra banker. År 2007 bytte jag en period till SEB för att få rabatt på ett bolån. Det blev en upplevelse i stil med ”Tillbaka till stenåldern”.

Fortfarande idag har Skandia en bra och smidig internetbank och bra service på telefon. Det brukar gå snabbt att få saker lösta. Traditionen från förr finns där. Jag har sedan länge ”återvänt hem” och är nöjd med läget.

2 gillningar

SHB:s Allkort är ju ett av de bättre kreditkorten hos storbankerna. 0,2-0,4% bonus beroende på kundbonusen i månadssparande, fonder, bolån, pension och sparkonto. Varje del höjer bonusen med 0,05%.

Det går bra att klara sig utan debetkortet Bankkort, annars finns också Maestro som är gratis om man har Allkortet (eller Bankkort).

Årsavgiften är 60 kr högre än Bankkortet så handlar man minst för mer än 60/0,002=30 000 om året så går det runt.

Precis så. Vi har varsitt Allkort och betalar allt vi kan med det. Några få månatliga fasta utgifter går också dra via kortet vilket gör det ännu lättare att nå högre köpsummor varje månad på kortet. När man är ett hushåll kan man ha flera kort till samma konto, vilket gör det ännu lättare att få bonus varje månad. Vi har inget kort kopplat till lönekontot.

Du ser ”Kundbonus” både i appen och på hemsidan när du loggar in. Klicka dig fram till kort-delen om du inte hittar den, så borde det finnas en box om det där.