Har Skandia något sparkonto med ränta för snabb åtkomlig buffert?
Ingen aning. Det finns något räntekonto men jag tror inte att det är konkurrenskraftigt. Jag använder själv Lunar. Om snabb åtkomlighet är högsta prio vore något sparkonto inne på Avanza rimligen det bästa.
Ja men räntan är inte något att hänga i julgranen. 0.25% tror jag. Obundet.
Inte koll på vad räntan är om man binder.
Hur gör man för att slippa kortavgift om man byter till Skandiabanken?
Jag är ute efter att slippa kortavgiften, eller något enkelt sätt att få igen kortavgiften genom bonus/cashback.
Kan man koppla ett tredjepartskort till sitt allt-i-ett-konto på Skandiabanken? Eller hur gör man för att smidigast använda ett tredjepartskort?
Du beställer inget kort helt enkelt. Skandia delar på internetbanken och kort.
Enklaste är ju att koppla klarnakortet till kontot så agerar det som en kontokort.
Annars är det gratis kreditkort.
Jag har inte använt Skandias kort på många år. Det går utmärkt att välja valfritt kreditkort och betala det via Skandia.
Hade nyss världens onödigaste chatt med Skandiabankens kundtjänst. Väldigt förkortat:
Jag inleder med att jag inte vill ha kort med avgift.
De svarar att man måste ha vardagspaketet för gratis kort i ett år.
Jag frågar vad man missar om man inte har vardagspaketet.
De svarar att man då bara missar möjligheten till gratis kort i ett år.
LMFAO
Nåt tips på ett no-brainer kreditkort med schyssta villkor, som är flexibelt så att jag inte behöver hålla reda på att handla i vissa affärer och hålla mig till vissa resebolag, etc?
Har du inte haft några problem med att klarnakortet inte fungerar?
Typ en gång i månaden brukar det inte fungera:
Beror dock på hur ofta man går och handlar. Verkar inte så pålitligt dock.
Det finns flera trådar om detta. Det kort jag själv skulle rekommendera är Preems kreditkort. Du behöver inte ha bil för att använda detta. Kortet är avgiftsfritt och ger 0,5% i bonus på alla inköp. Det kan sedan behöva kompletteras med ett annat kort som möjliggör gratis kontantuttag t.ex. Norwegian. Det kan också finnas en poäng att ha ett kort att använda för köp fria från valutapåslag vid köp i utländsk valuta, på nätet eller på resa.
Hoppas detta inte är off-topic. Det finns ju några mindre alternativa banker där ute som inte är vinstdrivande, utan typ kooperativa eller medlemsägda etc. Det skulle med andra ord satsas mer på kunderna då överskott går tillbaka till alla. Nåt sånt. Men vad händer med Swish, Bankid och betalkort då? Är det sämre?
Har någon tankar om det, eller har erfarenheter? Bra? Dåligt? Vore kul att höra.
Tar de inte igen det med sämre växelkurs, eller?
Jag har tidigare föreslagit för Jan att göra ett podd-avsnitt med JAK eller Ekobanken. Det skulle inte främst handla om “marknadsföring” utan mer om att förstå deras tänk och affärsmodell. När jag kollade på detta senast fanns det något kort man kunde skaffa men totalt sett framstod dessa banker inte som särskilt fördelaktiga. Att byta vore mer något man gör för att man tror på en idé än för att man tjänar på det.
Valutakurserna är de som Visa resp. Mastercard har och banken i Sverige lägger inte på något ytterligare. Det finns en mix av olika kostnader och intäkter som en kortutgivare har. När kortet är gratis är det i praktiken inte möjligt att erbjuda alla fördelar utan då blir det ofta någon grej som kortutgivaren väljer att satsa på. Sedan förväntas ju kunden använda kortet även för annat än “de fördelaktiga ändamålen”.
Det låter som ett strålande förslag till avsnitt. Det går ju att göra ur olika aspekter; hållbarhet, medlemsägande, andra ideella skäl. Men som du säger, är det sämre för min plånbok då? Och sämre tjänster? Det finns säkert andra inslag i ett sådant avsnitt, som hållbart aktie/fond-sparande och liknande. För-/nackdelar.
Hörde en miljöengagerad ekonom i radio att det kan vara smartare för klimatet att skippa hållbart sparande och istället spara “normalt”. Sedan kan man ta en del av ens vinst för att stödja klimatorganisationer. Lite oväntat men intressant take.
Det du hörde på radion handlade sannolikt om hållbarhetsfonder och liknande. Det här med alternativa banker är en lite annan grej. Jag uppfattar att de här alternativa bankerna inte riktigt har “fullserviceutbud” för en ekonomiskt aktiv individ. Däremot vore det intressant om man i någon form kunde kombinera något bra i deras utbud med en annan “normal” bank. Jag har inte koll på det. @janbolmeson
Även Norwegian för detta, eller annat?
Nej, de har inte det. Möjligen var det annorlunda tidigare. Jag har själv Santanders kort, som dock inte kan nytecknas, för detta. Som jag förstått det finns det dock andra gratiskort utan valutapåslag.
Svea har privatkonto för lön, räkningar och swish, och med debetkort. Och de har en app! Allt utan avgift. Nån här som provat?
https://www.svea.com/se/sv/privat/konto--kort/privatkonto/
Och de har sparkonto med bra ränta (1,15% i skrivande stund, d v s i toppen av ligan).
De verkar inte ha bankID dock, men det kan man ju ha Skandiabanken till. (Skandias internetbank är gratis om man skippar deras kort, och de har bara debetkort med årsavgift.)
Svea tar numera ut en avgift på 19 kr i månaden. Finns inget gratisalternativ med bankkort om man inte tar ett konto hos Skandia och kopplar ihop kontot med ett fintech-bolag som Klarna eller Revolut osv.
Ja, Skandia har ett sparkonto med 2% ränta (2023-01-03), fria uttag och insättningsgaranti: https://www.skandia.se/spara-pension/sparprodukter/sparkonto/