Jag har just nu ett kort och internetbank hos en fristående bank. Betalar 250 kr/år för debitkort mastercard och 100 kr/år för internetbank.
Finns det något bättre och billigare alternativ för mig? Gillar swedbank internetbank som visserligen kostar 300 kr, men finns det någon billigare/bättre? Är van vid den här appen så skulle vara bekvämt att behålla den internetbanken.
Det jag funderar på dock är om det finns något billigt eller gratis betalkort med cashback/förmåner? Hur funkar det om man har ett separat kort från en annan bank och internetbank från en annan bank förresten? Måste man göra manuella överföringar mellan dem eller hur fungerar det? Vilket kort/bank har ni och hur mycket betalar ni för kort/internetbank varje år? Får ni någon cashback/förmåner?
Skandiabanken är gratis om man bara vill ha lönekonto, men debit-kort kostar. Där kan man få BankID också.
Sen finns det gratis kreditkort, även med bonus. T.ex. Preem Mastercard. Inte så krångligt att hantera betalningarna på det, det är ju bara en faktura.
Så om man vill snåla och klarar sig utan debit-kort, så kan man köra på ett sådant upplägg.
Skaffa ett kreditkort, finns 0.5% cashback på alla köp, ingen årskostnad.
Men se till att inte “åka dit” och bli sittande med kreditkortsskuld, betala i förväg in på kortets “konto” exakt så mycket du planerar att göra av med den kommande månaden. Det blir då ungefär som ett kontokort. Välj låg kreditgräns för att minska din risk, om du känner att du inte kan hantera detta så bra.
Du får en räkning varje månad, samt ett OCR-nummer som är kopplat till just ditt kort, som du använder när du betalar in till bolagets bankgironummer. Räkningen kommer att vara på 0 kr.
Kreditkortsbolagen försökte för några år sedan stoppa detta beteende, och betalade en gång ut mitt saldo till mig. Men jag har fortsatt ligga med negativt kreditsaldo, dvs banken är skyldig mig pengar, och de bråkar inte.
Cashbacken låg tidigare runt 1% på många kort men har sänkts till 0,5%. Är det värt att få 500 kr cashback när man konsumerat 100 000 kr?
Kanske, men sedan är ju kortet gratis, och du kan troligtvis ta ut ett gratis extrakort till make/maka och även barnen om du vågar!
Jag har lönekonto hos Skandiabanken, vilket är helt gratis. Sedan har jag ett Klarna VISA kort som är kopplat till lönekontot hos Skandia, också gratis.